Pages

Wednesday 14 February 2024

New Wave: Q4 2023

Förra veckan presenterade New Wave sin Q4-rapport för verksamhetsår 2023. Nedan är en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation eller rådgivning. Jag äger aktier i New Wave. Siffrorna avser Q4 2023 vs. Q4 2022 om inget annat anges.

  • Nettoomsättningen sjönk med 3%
  • Rörelseresultatet minskade från 547,2 mkr till 518,7 mkr, där rörelsemarginalen landade på 19,0% (19,4)
  • Resultatet per aktie uppgick till 2,76 kr (3,36)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 753,5 mkr (-232,9)
  • Styrelsen föreslår en utdelning per aktie på 3,50 kr (3,25)

Sammantaget var det gångna kvartalet New Waves näst bästa kvartal någonsin. Q4 2023 var dock ett kvartal som präglades av en fortsatt utmanande marknad. Intäktsmässigt uppvisades en nedgång på 3%, varav valuta gynnade utvecklingen positivt med 2% och förvärv bidrog med 1%. Den svagare utvecklingen syns framför allt inom detaljhandelssegmentet.

På tal om marknads- och försäljningsdynamiken lyfte VD Torsten i rapporten upp följande: ”Man skall också komma ihåg att vi som leverantör till detaljhandelsföretag drabbats på två sätt. Givetvis har vi påverkats av det allmänt tuffa läge som varit inom detaljhandeln med en minskad konsumentförsäljning men den största påverkan hos oss kommer med all sannolikhet från att många av våra detaljhandelskunder har haft för stora egna lager och fokuserat på att sänka dem. Därmed har de varit mycket restriktiva med nya inköp”.

Vidare är bolagets uppfattning att detaljhandelsmarknaden för New Waves del bör kunna börja förbättras under de närmsta kvartalen. Detta även om slutkundsmarknaden fortsatt är utmanande. 

Mina tankar

New Wave levererade en solid avslutning på verksamhetsår 2023. Intäkterna kom in exakt i linje med mitt estimat. Däremot kom lönsamheten in bättre än vad jag hade prognostiserat.

New Wave bevisar återigen att man nu har tagit lönsamheten till en ny nivå. Återigen presterar man också en lönsamhetsnivå som överstiger målsättningen om 15%. På rullande 12 månadersbasis har New Wave nu åtta kvartal i följd redovisat en rörelsemarginal på över 15%. Detta trots en utmanande marknad under stora delar av 2023.

Torsten öppnade i rapporten upp för att man nu håller på att se över sina finansiella mål. Det ska bli mycket intressant att få ta del av dessa nya finansiella mål. Den starka lönsamheten och översynen av (framför allt) lönsamhetsmålet tror jag var en stor bidragande orsak till aktiens starka utveckling på rapportdagen.

Jag tycker nu att det är dags för marknaden att ge New Wave en högre värderingsmultipel. Jag tycker att New Wave ska handlas till P/E 15. Givet P/E 15 och mitt vinstestimat för 2024 anser jag att ett motiverat värde för New Wave hamnar kring 140 kr. Det kan jämföras med måndagens stängningskurs på 109,16 kr.

Aktien har utvecklats starkt på slutet. När detta inläggs skrivs på tisdagsmorgonen (13/2) har aktien stigit med närmare 40% under de senaste tre månaderna. Kortsiktigt är det alltid vanskligt att sia om börsutvecklingen. Personligen hade jag inte blivit förvånad om aktien tog en paus i uppgångsfasen och/eller rekylerade ned lite.

Jag tycker att New Wave är ett mycket fint bolag och att det finns goda långsiktiga tillväxtmöjligheter kvar att realisera. Jag kommer därför inte sälja några aktier till P/E en bit under 12 på 2024E. Skulle aktien rekylera ned en bit fyller jag gärna på mitt innehav.

Slår min prognos in kommer New Wave 2024 notera en ny milstolpe, nämligen att man för första gången någonsin erhåller mer än 10 mdkr i intäkter under ett enskilt år. Oavsett vilket så går man in i 2024 med en stark finansiell ställning, där soliditetsnivån är på den högsta nivån någonsin.

Följande mening kan man tolka som att också VD Torsten är positivt inställd till framtiden: ”Vi står bättre rustade än någonsin inför framtiden!”

2 comments:

  1. Först och främst. Ja 2024 blir spännande helt klart och jag är optimistisk med hur bolaget arbetar. Craft produkter ser jag lite här och där. Finns lite kostaboda här hemma. Sedan är det intressant med: https://www.di.se/live/sa-ska-torsten-jansson-anvanda-utdelningsmiljonerna/ I artikeln står det om att Torsten sponsrar föreningar i Boda och Dinle ( Dinle är födelse ort) och att en inomhus och utomhus arena håller på att byggas. Läktare för 2300 personer 20 pingisbord, Handbollshall, Bowling, Padel, Buole samt såväl gym som kamsportsytor. Tänk om och när dessa börjar köpa Craft produkter i gengälld vilket vi kan hoppas på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint med hans engagemang i Kosta och Dingle! Det är kul att se hur Craft utvecklas och sprids på allt fler ställen. Kosta och Dingle i all ära, men det skulle vara riktigt häftigt om bolaget någon gång i framtiden kan få in någon Premier League klubb (även om engelska ligan inte är fokus just nu) :)

      Delete