Pages

Saturday 10 February 2024

Veckans aktieköp: v.6 2024

Rapporterna har sprutat in under veckan. Det finns därmed mycket spännande att läsa för börsintresserade personer för närvarande.

På köpfronten har jag genomfört första transaktionen i februari. Köptransaktionen bestod i att jag utökade mitt innehav i RESURS.

Trots en oerhört svag start på börsåret för Resurs-aktien visade sig Q4-rapporten trigga ytterligare nedgång. Ambitionen är att jag ska återkomma i ett separat inlägg om Resurs till veckan.

Man kan dock konstatera att förtroendet för bolaget är lågt. I den positiva vågskålen kan åtminstone läggas två insynsköp, vilka var relativt stora om man tar ett genomsnittligt historiskt perspektiv för Resurs del.

Hursomhelst, i sviterna av de fortsatta nedgångarna efter rapporten har jag köpt mer aktier.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

12 comments:

  1. Köpte Aker BP, Tele 2 och Enbridge .
    Hur ser du på G5 efter rapporten? Själv är jag tveksam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande köp! Rapporten kom in under mina förväntningar. Men jag sitter kvar och hoppas att man kan leverera fler framgångsrika spel framöver :)

      Delete
  2. Morgon!

    Köpte Realty Income och Varta AG på mitt IPS konto, sålde Axfood. Funderar på köpa fler Realty men har likviditetskris för närvarande och måste avvakta. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. God morgon!

      Fina köp! Realty är en bra utdelningshöjare :) Axfood är ett fint bolag men jag instämmer i att aktien är för högt värderad.

      Delete
  3. Sålt Stora Enso och köpt Hexpol , även sålt Peap tidigare med 15% eftersom jag ligger tungt i Skanska som kom med acceptabel rapport 😀 I övrigt är jag väldigt nöjd med Uber som ligger i top 10 största sedan köpet under 27 USD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skanska är ett fint och välskött bolag! Förhoppningsvis kan Peab komma tillbaka till högre kursnivåer om/när bostads- och fastighetsmarknaden tar fart igen :)

      Delete
  4. Ökade i Alleima med 25% fler. Fick ta mig lite i kragen för att betala nära 50% mer än tidigare gav men jag tror på bolaget långsiktigt.
    Har en liten bevakningspost I Qleanair, tycker rapporten var ok trots kursreaktionen, de är på rätt väg. Köper nog fler i nästa vecka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande köp! Alleima är jag sugen på att spana in lite närmare också :)

      Delete
  5. Jag fyllde på i mitt största innehav, Xact Norden Högutd + 100st Newmont Gold som nu är på typ 40 års lägsta. Men men vi får se var botten är...spekkar på att guld och PM går upp kraftigt andra halvan-24 och när väl första räntesänkningen spikats.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stabilt med XACT! Guld har jag dålig koll på, men intressant med 40 års lägsta :)

      Delete
  6. Jag har själv gått på mina på Intrum, lessons learnt är undvika finansiella företag, förutom välkapitaliserade banker. Hur ser du på balans risk?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. För tillfället har Resurs en god finansiell ställning, med bland annat marginal till regulatoriska kapitalkrav. Min tes är att man kommer rida ut stormen men förutsättningarna kan alltid ändras snabbt :)

      Delete