Pages

Monday 11 March 2024

Så mycket får jag i utdelning per timme

Något som jag tycker är mycket roligt och inspirerande är att vrida och vända på siffror i Excel. Inte minst när det kommer till att prognostisera framtida förmögenhet eller utdelningens potentiella utveckling mm.

I mitt Excel-blad har jag en siffra som visar förväntad utdelning på rullande framåtblickande 12 månader, givet nuvarande portföljsammansättning och utdelningsbesked. I samband med denna siffra har jag också uträkningar som visar hur mycket den genomsnittliga utdelningen blir per månad, vecka, dag, timme och minut.

För närvarande uppgår min utdelningsprognos kommande 12 månader till 690 375 kr. Det ger en genomsnittlig utdelning per dag på 1 891 kr (om vi antar att det inte är skottår) och en genomsnittlig utdelning per timme på 79 kr.

Jag tycker som sagt att det är riktigt häftigt och motiverande att bryta ned utdelningen på detta sätt. Det ger lite andra perspektiv jämfört med att ”bara” se utdelningen som en klumpsumma 😊

5 comments:

  1. Morgon!

    Tar jag förra årets netto-siffror så blev det 5 442 kr/mån, 178 kr/dag och 7,45 kr/tim. Kan vara lite roligt att räkna på det sättet ibland, att bryta ned det till dag/tim nivå men nog är det månadspengen de flesta tänker på?

    Önskar en solig vecka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Riktigt fint! Jo, de flesta fokuserar nog på (års- och) månadspengen om jag skulle gissa. Jag gillar dock t ex att se "Under tiden jag var på gymmet trillade det in X kr i utdelning" :)

      Tack detsamma!

      Delete
  2. För 7 år sedan såg jag ditt Excel-blad och den snodde jag rakt av! Jag inspireras också av att se vad utdelningarna blir när man bryter ner dem till dagar och timmar 😁
    Arket uppdateras ca 120 gånger om året ;)
    Tack för all inspiration och pepp du bjudit på sedan dess 😎

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för de fina orden, det värmer oerhört mycket! Håller med, tycker också det är mycket inspirerande att se utdelningarna per dag och timme. Haha, underbart tillfredsställande att vara inne och pilla i Excel-arket :)

      Delete
    2. Finns det här excel-arket någonstans för oss andra att sno också? Alltid roligt att leka runt med siffror och prognostisera lite!

      Delete