Pages

Monday 15 April 2024

Jag har bestämt mig

Hej Alla läsare!

Hoppas att ni mår bra. Det har som synes varit lite skralt med inlägg på bloggen på senare tid.

Det har varit en del läsare som har hört av sig och frågat om såväl bloggen som av omtanke om mig. Jag tackar ödmjukast för omtanken och intresset för bloggen.

Jag njuter för tillfället av tillvaron och är mycket tillfreds med hur dagarna avverkas. Bloggmässigt har jag inte haft samma motivation som jag haft tidigare. Sannolikt har en nyhetsmässigt lugnare period på börsen bidragit.

Samtidigt har det varit högtryck på andra håll. Det är oerhört lätt att snabbt få en överfull Att-Göra-Lista. Utöver det är det lätt att hamna i saker av oviktig karaktär. Det finns oerhört mycket brus i omlopp, vars konstanta värde ger mig föga nytta. Sammantaget vill jag fokusera på att lära mig nya saker. I en värld där tid är en begränsad faktor krävs därför prioriteringar, inklusive att plocka bort så mycket brus som möjligt.

Jag gillar exempelvis att lyssna på poddar. Det verkar dock ha gått inflation i poddar och jag hinner helt enkelt inte med att lyssna på allt. Jag har i skrivande stund en backlog på 20 poddavsnitt som jag vill lyssna på avseende poddar jag regelbundet följer. Det är för mycket och jag har därför börjat plocka bort poddar från min följarlista som inte är ”riktigt bra”.

Jag har bestämt mig

På tal om Att-Göra-Listor så brukar jag varje vecka ha en lista på saker jag ämnar fullgöra. Det stod dock snabbt klart att vissa saker på den listan inte fullgjordes utan endast flyttades över till näst-kommande veckas Att-Göra-Lista.

Så kan man inte ha det. För en tid sedan bestämde jag mig därför helt enkelt för att ”bara göra” saker och inte lämna dem till sitt eget öde. Numera är min exekvering betydligt bättre. När jag väl har bestämt mig för något så levererar jag på det. Jag påbörjar en sak, och sedan fullgör den med en tillfredsställande kvalitet. Därefter går jag vidare och gör något annat. 

Det känns mycket bra. Och det ger en mycket bättre känsla och tillfredsställelse. Jag har oftast i mitt liv varit duktig på att exekvera och inte skjuta upp saker. Det känns bra att vara åter i den zoonen.

Bloggen

Vad gäller bloggaktiviteten framöver får vi se hur det kommer att bli. Min ambition är att leverera en ökad aktivitet när rapportsäsongen inom kort drar igång på allvar. Generellt i övrigt är min känsla i skrivande stund att man som läsare av min blogg inte ska förvänta sig dagliga, eller nästan dagliga, inlägg.

Det är inte särskilt svårt att skriva dagliga inlägg, men jag vill inte skriva saker ”bara för att”. Att t ex skriva några rader om vissa partiers förslag om ny bankskatt eller ha åsikter om ISK-skatten är inte svårt men jag vill inte lägga min tid på den typen av åsiktsinlägg nu.

Som sagt vill jag ha fokus på att lära mig nya saker, snarare än att ”bara” ha åsikter. Lärdomar från böcker har jag en stor dos motivation av att dela med mig av. Dock är - enligt bloggstatistiken - inte det alltid alla andras favoritämne.

Vi får se hur allt spelar ut. Jag kommer som sagt ha en högre inläggsaktivitet under den kommande rapportperioden. Om ni vill så hörs vi då 😊

8 comments:

  1. Så bra att du prioriterar din tid och fyller den med det som ger dig mest. Jag är glad när det kommer nya inlägg från dig, och tänker att du har det bra däremellan! :-)

    ReplyDelete
  2. Det finns ju mycket annat i livet som behöver göras och som är viktigare än att skriva dagliga blogginlägg. Din inlägg uppskattas av mig, även om inte allt kanske är lika intressant för min egen del. Läser dock allt, kan alltid finnas något nyttigt att veta eller lära sig. För min del säger jag, fortsätt som du gör nu. Har följt dig i säkert fem år eller ännu mer, så länge du skriver, så kommer jag att läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Vad kul att höra och att du följt bloggen så länge!

      Delete
  3. Förstår dig. Det har varit både roligt och nyttigt att läsa de inlägg du kommit med. Ja det finns de oroliga själarna ( jag är en av dem) som vill dig bara väl.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Mikael! Uppskattar mycket omtanken och alla dina kommentarer. Du är nog den som har kommenterat allra mest på bloggen, det gillas mycket och bidrar till att göra bloggen mer levande.

      Delete
  4. Din rubrik är onekligen en click-teaser :-) bestämt dig för vad är ju första tanken :-)?`

    Jag kan inte mer än instämma om inflation i poddar. Jag tror jag nämnde att jag nyligen, när jag var på semester, läste om "Informationsdiet". Första jag gjorde när jag läste boken var att sätta max tak på internet, 30 min/dag. Nummer 2 är att åtminstone ha 1 podcast fri dag i veckan, helst 2. Jag går ju ut med hunden 2-3 ggr/dag, åtminstone 1 av dem ska jag inte lyssna på podcast. Man behöver ha uppehåll i allt informationsflöde och, tycker jag, många av podcast tar upp alltför mycket generella saker. Jag brukade förr lyssna på en hel del makro ekonomi podcast, något som jag starkt reducerat. Det är så mkt, ärligt talat, nonsense som diskuteras i dessa podcast - samma sak ofta även på "utveckla dig själv". Har man lyssnat på ett par stycken så är marginalavkastningen att lyssna på ytterligare ett avsnitt litet.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja det är trevligt med lite "lockande" rubriker ibland :)

      Bra åtgärder! Jag lyssnar aldrig på makropoddar. Om man kollar på t ex aktiepoddar (gäller även bloggar, Twitter etc) är det en hel del som går igenom samma saker. Jag försöker fokusera på den/de personer som jag anser vara mest insatt i bolag jag gillar / kan tänkas vara intresserad av. Det vill säga jag har försökt anamma samma fokus som du beskriver med marginalavkastningen ovan :) Sedan försöker jag dock lyssna på poddar i allmänhet som lär mig nya saker (utanför aktieområdet).

      Jag har lagt till den boken på min läslista och ser framemot att läsa den!

      Delete