Pages

Thursday 18 April 2024

Nordea: Q1 2024

Idag presenterade Nordea sin rapport för Q1 2024. Nedan är en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger inte aktier i Nordea. Siffrorna som anges avser Q1 2024 vs. Q1 2023 om inget annat anges.

  • Räntenettot ökade med 11%
  • Avgifts- och provisionsnettot kom in på samma nivå som Q1 2023 
  • De totala intäkterna steg med 6%
  • Reserveringar för kreditförluster och liknande nettoresultat uppgick till -33 miljoner euro (-19)
  • Rörelseresultatet ökade med 19%
  • K/I-talet landade på 40,7% (42,7) och avkastningen på eget kapital uppgick till 18,1% (17,1)
  • Resultat per aktie ökade från 0,31 euro till 0,38 euro

Efter ett mycket bra verksamhetsår 2023 är det många förstå-sig-påare som nu hävdar att momentum i verksamheten kommer vara tydligt sämre, framför allt hänförligt till utvecklingen för räntenettot.

Än så länge har dock centralbankerna inte sänkt räntan. I Q1 kan det konstateras att det fortsatt är räntenettot som fortsätter att dra den nordiska storbankens intäkter uppåt. Jag tycker sammantaget att Nordea levererar en stark och imponerande rapport givet omvärldsläget. Något som har gynnat utvecklingen i Q1 2024 jämfört med Q1 2023 är klart lägre lagstadgade avgifter, vilka sjönk med 75%.

Jag instämmer i att man inte ska vänta sig lika imponerande tillväxtsiffror i procentuella termer som under 2023. Min tes är ändå att Nordea kommer att leverera en solid utveckling under innevarande år. Bolaget guidar för att avkastningen på eget kapital ska överstiga 15% både 2024 och 2025. En avkastning på eget kapital på 15%, det är en nivå som man ligger klart högre än för tillfället. 

Bolaget har fortsatt en mycket stark finansiell ställning. Vid utgången av Q1 uppgick kärnprimärkapitalrelationen till 17,2% (15,7), vilket är 5,1 procentenheter över det bedömda kapitalkravet. Nordeas policy är att kapitalbufferten ska uppgå till 150 baspunkter. Det finns således gott om överskottskapital att skifta ut i form av utdelning och/eller att återköpa aktier.

Vid utgången av Q1 2024 uppgick det egna kapitalet per aktie till 8,25 euro. När börsen stängde igår handlades aktien till 10,605 euro, vilket renderar i en P/B-multipel på 1,29. Samtidigt handlas aktien klart under P/E 10. Sammantaget tycker jag inte att Nordea handlas till någon särskilt dyr värdering, och inte heller att aktien är något superfynd idag.

Personligen har jag för tillfället valt att lägga mina pengar i Handelsbanken när det kommer till storbankerna, även om Nordea för närvarande har ett tydligt bättre momentum i verksamheten. Jag tycker att Handelsbanken har en hel del inspiration att hämta från Nordea när det kommer till att använda överskottskapital.

Mitt motiverade värde för Nordea-aktien är i skrivande stund 125 kr.

2 comments:

  1. Intressanta är hur länge som bankerna kan förväntas tjäna så pass bra pengar på räntenettot.

    Om jag förstår det rätt så indikerar Nordea att kreditkvaliteten hos kunderna försämras och att man hoppas på räntesänkning(ar?) redan till sommaren - det ger väl signal om att man kan förvänta sig ett sämre räntenetto framöver?

    Äger själv inte Nordea men SHB och Swedbank.

    Tack för sammanfattningen!
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sänkta räntor är definitivt negativt för storbankerna. Jag tänker som så att under 2023 hade storbankerna storm-medvind (efter att flera år innan det haft en riktigt tydlig motvind). Nu räknar jag med att medvinden (fortsätter) successivt att avta i styrka men att det ändå inte blir enorm motvind. Du skrev tjäna "så pass bra", jag tänker att det räcker att tjäna "bra" med pengar för att motivera nuvarande värderingar. Så man går från "så pass bra" till "bra" :)

      Gällande kreditkvaliteten är min tes att den (i nuvarande miljö) överlag är god hos storbankerna, men att givetvis kraftigt stigande kostnader sätter press på kunderna, något t ex man kan se i (än mer utsatta) Resurs.

      Ska bli riktigt intressant att se Handelsbankens rapport :) Gällande beroende av räntenettot så har både Handelsbanken och Swedbank större beroende än Nordea och SEB. Även om Riksbanken sänker räntan i t ex maj så tar det ett tag innan det slår igenom fullt ut med sänkta räntor som kunderna betalar.

      Delete