Pages

Saturday 20 April 2024

New Wave: Torsten hungrigare än någonsin

Det bolag jag köpte aktier i allra mest frekvent i under 2023 var New Wave. Under denna tid utvecklades aktien svagt, för att sedan stå och stampa på förhållandevis låga nivåer.

Därefter tog aktien med start under hösten ordentlig fart uppåt. Aktien handlades till strax under 130 kr i slutet av mars, vilket innebar en ny rekordnotering. Som jag nämnt tidigare skalade jag av ett gäng aktier kring 125 kr.

När dessa rader skrivs på fredagseftermiddagen handlas aktien till 108,80 kr. Aktien är därmed ned cirka 16% sedan rekordnoteringen tidigare i år. Jag har börjat återköpa en del av de aktier jag sålde.

Nästa vecka vankas Q1-rapport. I den nyligen utgivna årsredovisningen skriver Torsten under VD-ordet att ”första halvåret 2024 kan bli svagare men att andra halvåret blir starkt”. Jag köper gärna mer aktier i New Wave och skulle därför inte tacka nej till en fortsatt nedgång i aktiekursen.

Vidare skriver Torsten i årsredovisningen att bolaget har ”ett antal nya produktlanseringar” inför Q3 och Q4, vilket gör att han tror på fortsatt tillväxt under 2024. Han påtalar också att en rörelsemarginal på 20% är fullt möjligt att nå ”på sikt”.

Den starka finansiella ställningen möjliggör också ”rejält handlingsutrymme för framtida expansion”. Som aktieägare känns följande mening trevlig att läsa: ”Både vår organisation och jag själv är hungrigare än någonsin och vill åstadkomma något ännu mycket större, lönsammare och bättre!”

Även att jag har skalat av min position tidigare i år tycker jag att New Wave är för lågt värderat, både på kort och lång sikt. I årsredovisningen tycks följande mening antyda att Torsten anser att investerarkollektivet är för kortsiktiga:

”De flesta frågor man får handlar om senaste kvartalet och från långsiktiga investerare ibland om nästa kvartal...”

Jag tänkte därför lyfta blicken ordentligt och lansera min långsiktiga riktkurs som uppgår till 345 kr. Torsten har tidigare pratat om siffran 20 miljarder kronor i nettoomsättning (ja jag vet att de ännu inte ens har levererat 10 miljarder i årlig nettoomsättning).

Vidare är målet som bekant 20% rörelsemarginal. Skulle man uppnå 20 miljarder kronor i nettoomsättning och 20% rörelsemarginal, samtidigt som aktien handlas till P/E 15, ja då har vi i min bok en motiverad kurs på 345 kr. För tydlighetens skull: Detta är givetvis en låååångsiktig riktkurs. 

New Wave är ett kärninnehav i min portfölj och jag ser framemot att följa bolagets långsiktiga resa. Torsten påstår att den ”bara” har börjat. Givet det, så tycker jag vi tar sikte mot aktiekursen 345 kr 😊

2 comments:

  1. Torsten är hungrig och springer samtidigt ett långt lopp mot nya kursrekord?! Är det så vi skall sammanfatta det hela? Har inte rört New Wave på ett tag och dessutom inte kollat på börsen på 2 veckor p.g.a vissa omständigheter. Blir intressant med produktlanseringar och hur väl de kommer att stå ut på marknaden. Får hoppas att allt går bra med andra ord.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hoppas definitivt att New Wave kommer notera många aktiekursrekord i framtiden :) Yes, det ska bli mycket spännande att följa kommande produktlanseringar, eventuella förvärv etc.

      Delete