Pages

Sunday 21 April 2024

Klok som en bok

”Klok som en bok” är ett uttryck de flesta är bekanta med.

Personligen har jag inte lagt så mycket tid till att fundera på vad det egentligen betyder. Efter att ha läst en hel mängd böcker under de senaste åren kan jag dock konstatera hur ofantligt mycket kunskap och vishet som finns i böcker – kanske det kan ge en hint om vad ovan uttryck betyder 😉

I veckan läste jag ut boken Alkemisten, vilken har skrivits av Paulo Coelho. Jag frågade Google ”Är Alkemisten en klassisk bok?”. Google hänvisade mig då till Stockholms stadsbibliotek, där kunde följande ord läsas som beskrivning av Alkemisten: ”En av världens mest sålda böcker - en modern klassiker som har inspirerat miljoner människor till att hitta sin egen väg i livet”.

Jag har flera böcker som kan kategoriseras som ”böcker jag borde ha läst tidigare”. Alkemisten är en bok som har funnits i den kategorin. När jag väl kom till skott med att läsa den fann jag snart att jag tyckte den var läsvärd och boken bjöd på en hel del klokhet. Nedan är några meningar jag skrev ner när jag läste boken:

  • De flesta människor har en bestämd uppfattning om hur andra borde leva. Men de vet inte hur de själva ska leva
  • Om du går omkring och lovar bort vad du ännu inte har kommer du att tappa viljan att skaffa det
  • Allting i livet har ett pris
  • De flesta ser världen som de vill att den ska vara. Inte sådan som den är
  • Det finns ett språk bortom orden
  • Jag är rädd att förverkliga min dröm och sedan inte ha något kvar att leva för
  • Ett beslut är endast början på någonting
  • Jag lever varken i det förflutna eller i framtiden. För mig existerar endast nuet, det är det enda som intresserar mig
  • Om du lyckas leva kvar i nuet blir du en lycklig person
  • Den som söka finna sitt levnadsöde sätts ständigt på prov avseende mod och uthållighet
  • Oron för att lida är inte sällan värre än själva lidandet
  • Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan för att misslyckas
  • Det som händer en gång händer aldrig igen. Men det som händer två gånger händer alldeles säkert en tredje gång
  • Om du är uppmärksam på nuet kommer du att kunna förändra det till det bättre. Och om du kan påverka nuet blir även det kommande bättre
  • Du ska leva ett helt liv utan insikten om att kärleken aldrig hindrar en människa från att följa sitt levnadsöde. När den gör det så är det inte fråga om den verkligen kärleken
  • Många söker endast efter ”skatten” i sitt levnadsöde, dvs. de vill egentligen inte leva själva ”ödet”

5 comments:

  1. Jag har läst Alkemisten för väldigt längesedan, men jag var nog inte på "rätt ställe" när jag gjorde det. Vissa böcker behöver man nog ha uppnått en mognad för att kunna ta till sig budskapet. Ska definitivt ta och läsa om den! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är generellt dålig på att läsa om böcker, men jag borde nog också läsa om vissa böcker. Håller helt med dig om att man borde få lite olika insikter beroende på var i livet man befinner sig.

      Har du läst några bra böcker på sistone?

      Delete
    2. Ja faktiskt så läste jag nyligen en bok som jag tyckte mycket om. "Svalors flykt" av Majgull Axelsson. Inspirerad av det hemska öde som drabbade Esmeralda ("Lilla Hjärtat") för några år sedan, om du minns. Fin, varm och gripande berättelse.

      Delete
    3. Tack för tips, den ska jag spana in. Jag har läst följande bok från Majgull tidigare: "Inställd resa till Sabarmati".

      Delete
    4. Den verkade spännande, får lägga till den på min lista. :-D

      Delete