Pages

Monday 13 May 2024

Bjöd in min 82-åriga granne på fika + insynsköp

I dagens inlägg bjuds det på lite måndagstankar. 

Bjöd in min 82-åriga granne på fika

Jag tänkte inleda veckan med att nämna något mycket trevligt som vi (min fru och jag) gjorde nyligen. Det finns en granne som vi tycker är trevlig men som vi inte har tagit oss tid att prata nämnvärt mycket med historiskt. Grannen är 82 år. När vi för inte så länge sedan stötte på varandra bjöd vi in henne på fika till oss dagen därpå.

Hon blev jätteglad och kom på exakt utsatt tid dagen därpå. Hon har bott väldigt länge i den fastighet vi bor i. Hon hade till fikan tagit med sig gamla kort från huset och de personer som bott i vår lägenhet innan oss. Hon berättade historier om fastighetens utveckling och historier om de som har bott här tidigare.

Det var en mycket trevlig fika, tyckte både vi och vår granne 😊

Små eller stora insynsköp?

Följande text är skriven för några veckor sedan.

”Insynshandel är något jag finner intressant och ofta givande att hålla koll på. När detta inlägg skrivs innan klockan 06.00 på fredagsmorgonen (med sonen sovandes på min axel), då har tre insynsköp publicerats i Handelsbanken efter det att kvartalsrapporten offentliggjorts.

Jag skrev på plattformen X att Handelsbankens VD köpt aktier för en knappt en halv miljon kronor. Som ett brev på posten kommer det i princip alltid kommentarer om att insynsköpen är för små. Givet att man inte som exempelvis EVOs VD köper aktier för 100 mkr eller flera miljarder som familjen Persson gör.

Självklart är jag medveten om att en halv miljon kronor för Handelsbankens VD inte är särskilt mycket pengar (givet hans lön) att trycka in i aktien om han så önskar. Men skulle man hellre vilja att han köper ingenting än att han köper för en halv miljon?

Personligen ser jag hellre ett insynsköp på en halv miljon av Handelsbankens VD än ingenting. Men givetvis vill jag, och tycker att man långsiktigt kan kräva, mer insynsköp”.

Hoppas att ni alla får en fin start på veckan!

6 comments:

  1. Ingen kommentar på Sverres insynsköp i fredags? 😮

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, njä han hade inte köpt när jag skrev inlägget för några veckor sedan ;) Skämt å sido, men självklart är det alltid trevligt när Sverre köper och han köper ju för fina belopp också. Något som jag tycker ska bli intressant att se (OM det uppstår en sådan situation) är hur han agerar när han är väldigt nära 30% av ägarandelen i bolaget.

      Delete
  2. SHB:s VD med familj bestämmer själv hur mycket/Lite han vill köpa. För mig är det viktigare att han levererar de som han har sagt att han skall göra. Vi har Evos VD och familjen Persson. Men glöm inte att att vi har Familjen Lundberg i SHB.

    Roligt att bjuda grannen på fika och gamla bilder och hon blev säkerligen nostalgisk över det hela. Ni fick ju höra historier vilket jag skulle tycka är spännande.

    Hoppas du får ha en fin start på veckan du med.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Familjen Lundberg ska man absolut inte glömma. Jag är alltid nyfiken på hur Lundberg ser på t ex Handelsbanken om 10-20 år.

      Ja, mycket trevlig fika. Hoppas/tror hon fann den trevlig också :)

      Delete
  3. Underbart med grannen! Mer sånt! Jag försöker bli bättre på att bjuda till lite extra ibland, och det ÄR ju så kul att prata med de som är äldre och visare. Det borde man göra oftare!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, skulle också vilja göra det ofta. Jag har funderat på om man kan gå till typ ett ålderdomshem och räcka upp handen och säga att man finns här om det är någon som vill fika etc. Men jag vet inte om man "kan" göra så :)

      Delete