Pages

Monday 27 May 2024

Take-aways från Prevas presentation hos ABG

I förra veckan presenterade Prevas VD Magnus Welén bolaget på ABGs investeringsdagar.

Nedan följer en kort summering samt mina tankar. Jag äger aktier i Prevas.

  • Magnus inledde sin presentation med att introducera bolaget. Bland annat nämnde han att man nu har passerat 900 medarbetare, att 2023 var det fjärde året i följd med ett rekordhögt EBITA-resultat
  • Han beskrev och att Prevas är ett bolag som gynnas av en lång rad strukturella trender samt att man huvudsakligen är en skandinavisk aktör men vars kunder ofta verkar på den globala världsmarknaden. Något som gör att Prevas måste vara uppdaterade med kunskap om vad som händer på världsmarknaden
  • Kunderna väljer inte Prevas för att Prevas är billigast. Man väljer Prevas för att man vill ha de bästa leveranserna/lösningar. Prevas är ett premiumbolag
  • Trots en mindre stark marknad lyckades Prevas höja priserna under Q1 2024
  • Fokus just nu är primärt fortsatt på att hålla lönsamheten på en god nivå
  • Bolaget har en solid finansiell ställning. Trots att man nyligen annonserade ett förvärv i Finland, vilket kommer att transformera Prevas från att vara ett skandinaviskt bolag till att bli ett nordiskt bolag, söker man fortsatt efter nya förvärv
  • Gällande marknaden beskrivs den nu som snarlikt vad som gällde i Q1, dock med vissa positiva signaler
  • I Finland ser Magnus tillväxtpotential både organiskt och genom nya förvärv. Prevas (inklusive Enmac) är en liten aktör i Finland och det finns således mycket marknadsandel att försöka hämta
  • AI väntas göra att Prevas blir mer effektiva (= get more done with less time), något som gör att kunderna kan antas vilja lansera fler produkter och genomföra fler projekt etc. Prevas lönsamhet förväntas inte påverkas av detta förlopp

Mina tankar

När jag skrev min första analys om Prevas lyfte jag upp VD-bytet (= när Magnus tog över positionen från Johan Strid) som en potentiell risk. Detta till följd av den fina utveckling som Johan levererade under sin tid som VD för Prevas.

Idag skulle jag säga att min oro för VD-bytet var obefogat. Magnus är nu ordentligt varm i kläderna och förra veckans presentation var den bästa jag sett honom göra. Han var tydlig och gav ett förtroendeingivande intryck. Väldigt kul att se.

När dessa rader skrivs på fredagseftermiddagen (24/5) handlas Prevas-aktien till 133,60 kr. Jag har tidigare angivit att jag tycker att aktien bör handlas kring 170 kr. Jag ser framemot att se Enmac konsolideras in i Prevas-koncernen samt att bolaget fortsätter göra attraktiva förvärv.

4 comments:

  1. Tack för analysen! Håller med. Nu kan Johan Strid jobba mer strategiskt, vilket förmodligen förklarar förvärven utanför Sverige.
    Väldigt fint bolag, rätt i tiden, framförallt om trenden att flytta produktion tillbaka fortsätter.




    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, verkligen fin positionering inom flera viktiga och strategiska områden. Blir spännande att fortsätta följa Prevas resa :)

      Delete
  2. Kan vi få en uppdaterad portföljinnehavslista med storlekar på de olika innehaven? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har inte planerat för det just nu, men kanske en övergripande uppdatering senare :)

      Delete