Pages

Tuesday 11 June 2024

Litar du på andra?

Jag lyssnade nyligen på ett poddavsnitt där det pratades om tillit.

I podden var det en gäst som var expert på temat tillit. Hon sa något som förvånade mig vid en första anblick. Hon sa att människor (som ett default-läge) snarare misstror än uppvisar tillit – detta gällde mot såväl människor som saker och ting (inklusive ny teknik).

Det förvånade mig då jag själva är en person som generellt litar på folk. T ex om man går på en restaurang måste man ju rimligtvis tro att maten inte är förgiftad, annars torde det vara irrationellt att äta av maten. Jag åkte en gång på en riktig mina på grund av att jag litade för mycket på en person. Det kan vara en svår balansgång mellan att lita på folk och att vara naiv och sedan inse att man har blivit lurad.

Ju mer experten i poddavsnittet pratade desto mer stod det klart att folk nog ändå misstror mycket. Det finns flera exempel på områden där en stor mängd människor misstror, det kan handla om alltifrån politiska utspel till ny teknologi. Man kan till exempel fråga sig själv om man skulle vilja åka i en självkörande bil utan ratt från norr till söder i Sverige eller om man vill vara med i den första mänskliga raketfärden om/när människan ska kolonisera mars.

Exempel på saker man kan göra för att uppfattas som mer tillitsfull är att kommunicera tydligt samt att vara konsekvent och återupprepa sina budskap. Förr var jag lite skeptisk till det där med att återupprepa saker, detta då trodde att man hela tiden var tvungen att hitta på nya saker. Det som skribenten antar är allmänt känt kan dock skilja sig betydligt från vad mottagaren har kännedom om (speciellt om man skriver om något som inte utgör någon särskilt stor del av mottagarens vardag). Under årens lopp har jag landat i det viktiga i att återupprepa sina viktigaste budskap.

Är du en person som generellt litar på andra personer och ny teknik etc?

10 comments:

  1. Vilket intressant ämne! Det känns som att man kan vrida och vända på myntet hur många gånger som helst. Eller åtminstone jag i alla fall. Jag är nog en generellt skeptisk person när det gäller ny teknik. Avvaktade länge när Swish kom. Ingen biometrik på mobilen - det lagras ju trots allt någonstans och även om det räknas som känsliga personuppgifter och ska skyddas därefter, så är det bortom min kontroll. En kod kan man byta, ansikte och fingeravtryck är det värre med. Jamen du hör ju, vilken foliehatt! ;-) Saker jag inte förstår är svårare att förhålla sig till och då är min första instinkt att vara skeptisk. Inte obstinat, men skeptisk.

    Då kommer vi in på andra människor och där är det ju fastställt att vi har lättare att lita på människor som är som oss. Men jag har lärt mig att under "förälskelsefasen" härmar vi varandra, för att plötsligt en dag upptäcka nya sidor som vi inte alls förstår. Det där kan både göra ont och få en att känna sig dum, så för egen del är jag även där skeptisk. Men det hindrar ju inte att man har kul tillsammans för det, däremot får jag släppa tanken på att alla som jag gillar ska vara exakt som jag. Om det är en bra person tror jag att en tredje fas i relationen, leder till en acceptans och att man börjar se den personens positiva egenheter. Och kanske är olikheterna något som kompletterar? :-)

    Du nämner restaurang som ett exempel på när vi måste kunna lita på andra människor, och det är kanske ett tredje fenomen. Till viss del är vi utlämnade till andra människor, för så är samhället uppbyggt. Det är ju lite läskigt, men jag tänker att så länge jag inte ger någon en anledning att spotta i min mat så måste jag kunna lita på att min mat är okej. Men det leder till en annan sak, jag är vansinnigt trevlig på restaurang. FÖR trevlig, så att personalen nästan blir snorkig mot mig istället. Denna eviga maktbalans.... ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror ni är mer skeptiska till restauranger än vad ni ger sken utav. Jag skulle tro, förvisso känner jag ju er inte, att om ni märker att det är smutsigt så skulle ni nog gå ifrån restaurangen, eller? Själv brukar hustrun vid utlandsbesök, framför allt i länder som är fattiga, innan vi sätter oss vid ett bord - gå in å toaletten och se hur det ser ut där. Är det rent och snyggt, vi stannar. Är det grisigt - då går vi vidare. Det ger ju onekligen en indikation på hur pass hygieniskt ett ställe är. Jag minns när jag var ung och reste med mamma och pappa så gick vi ibland till Mcdonalds utomlands för man visste 1) vad man fick och 2) man visste att det var rent.

      Själv har jag bott i en rad länder och jag tror det Sverige haft (kanske har?) en komparativ fördel, kanske hela Norden? är det sociala kapitalet. Jag tror dock det har urholkats en hel del. Minns när jag var liten så låste vi i regel aldrig garaget hemma, cyklas lämnades olåsta på tomten. Idag har väl många alarm. Men jag tror fortfarande att många svenskar litar på andra, framför allt stat / representanter från statsmakten. Jag tror det hade gynnat svenskarna om man varit lite mindre blåögda i regel. Hur många gånger har man inte hört en politiker/hög tjänsteman säga "Vi har varit naiva". Nej, ni har varit dumma i huvet är min spontana tanke.

      Teknik - ja, man ska nog vara skeptisk till mycket. Jag tror inte att tex teknikföretagen använder AI för att de är snälla. Jag själv använder inte google, försöker använda alternativ om jag kan. Facebook har jag reducerat kraftigt ned. Ny teknik är fantastisk men jag tror man ska vara skeptisk också.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Ny tel

      Delete
    2. Fumlan: Just den typen av ny teknik som du nämner är jag nog inte superskeptisk till, däremot är jag nog generellt att seg med att fånga upp tekniska nymodigheter :)

      Intressant med att man vill att andra ska vara som man själv är, det är nog en hel del som känner igen sig i det. Kanske är det något som förstärkts ytterligare om/när man får barn? Förhoppningsvis blir 1+1 = 3 när man kompletterar varandra :)

      Haha, det är nog tur att man inte vet allt som händer i en restaurang!

      Delete
    3. Emigrantinvesteraren: Synd att det inte funkar i Sverige alla gånger med toalettbesöket då många restauranger tenderar att påtvinga dig att vara kund för att använda toaletten :P Skämt å sido, bra tips med toabesöket.

      Som Fumlan skriver kan man vända och vrida på allt. Vi har också kört en del McDonalds med samma argument som du lyfter upp. På senare tid har jag mer umgåtts med personer som absolut inte äter på nyss nämnda kedja med argumentet att det är tråkigt och donken har vi ju hemma. Jag instämmer i den åsikten, roligare att testa nya saker om man är utomlands :)

      Tror också svenskar generellt har högt förtroende till myndigheter samt att vi är för naiva ibland. Håller också med om AI och data etc inte är någon välgörenhets-business. Det är som det sägs "om något är gratis så är det du som är produkten" :)

      Delete
  2. Jag är en person som litar på andra speciellt de som är nära mig t.ex. arbetskamrater m.m. Ny teknik. Jag litar på ny teknik men är inte jätte intresserad av ny teknik. Skaffa Swish jo visst det kostar inte men nya prylar som kostar nej tack.

    ReplyDelete
  3. Don't trust - verify!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, det är en bra strategi många gånger :)

      Delete
  4. Jag har varit naiv och blåögd och det har tagit mig världen runt. Tur kanske? Nej, jag drar ofta rätt snabbt en logisk slutsats baserad på statistik relativt till psykologiskt mönskligt beteende. Det är rätt coolt att jag som svensk gåendes mitt i natten utomlands känner mig trygg när det kan vara raka motsatsen för någon annan.

    Hur teknik fungerar förstår jag. Dock är frågan varför den är gratis eller för billig en viktigare fråga. Nu senaste tiden har jag till slut insett att vi är otroligt mycket dummare än vi tror och de flesta är otroligt dumma eller ovetande skulle man också kunna säga om det mesta här i livet. Glada och naiva så mycket som att grunderna ibland inte bestigits ens av de högutbildade eller de som till och med arbetar inom yrket där de borde vara ett ingångskrav. Vem kan inte räkna ut räntan på ett sparkonto, eller vem överväger ens att flytta pengarna från lönekontot till ett sparkon? Jag vet inte heller men svaret gav mig indirekt att verkligheten är mycket värre än den ter sig. Tur dock att vi bor i landet lagom. Vi följer index så vi slår väl alla i stort sätt som försöker hävda sig och mena att de är bättre så vi ligger mycket bra till, tycker jag ändå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt! Jag tror definitivt att open-mindedness är långsiktigt gynnsamt, det handlar nog om att inte vara "för" naiv och inte ha "otur" om man skulle råka vara det :)

      Håller med, med lite proaktivt finns nog en hel del man kan förbättra - t ex räntan på sina pengar.

      Delete