I dagens inlägg är det dags att presentera ”Månadens aktie” för juli 2024.
Bolaget i fråga är RevolutionRace. Det som först fångade mitt intresse för bolaget var när Kavaljer Fonder har diskuterat och skrivit om RevolutionRace. Därefter har min bloggkollega Bourse nyligen skrivit intressanta inlägg om RevolutionRace, gå in och läs dem om du inte redan har läst dem 😊
Jag har plockat in en initial position i RevolutionRace. Inget av det som skrivs i detta inlägg ska ses som någon form av rekommendation. Syftet med inlägget är att det ska ge en introduktion av bolaget samt lite kring mina nuvarande tankar om vägen framåt samt min syn på aktien.
Om bolaget
Sedan RevolutionRace grundades av Pernilla och Niclas Nyrensten år 2013 erbjuder bolaget högkvalitativa funktionskläder för människor med en aktiv livsstil. Grundarna bestämde sig under en vandring till Everest Base Camp för att lansera det som idag kommit att bli RevolutionRace. Lanseringen inleddes med friluftsbyxan Nordwand. Efter att försäljningen till en början skedde på fritidsmässor runt om i Sverige började man snart övergå till försäljning på internet.
RevolutionRaces försäljning sker idag digitalt via huvudsakligen bolagets egen webbutik samt även via Amazons marknadsplats i fler än 20 länder. Huvudkontoret är beläget i Borås och totalt är bolaget verksamt i cirka 40 länder och webbutiken är lokalanpassad till 18 länder. Den största delen av försäljningen kommer idag från Tyskland, Sverige och Finland. Marknader som man relativt nyligen har lanserat i är Kanada, Sydkorea och Japan.
Kundbasen utgörs främst av privatpersoner, där personer med en aktiv livsstil inom åldersspannet 18-70 år tillhör den primära kundgruppen. Bolagets ambition är att tillhandahålla slitstarka och tidlösa kvalitetsprodukter med bra passform till rimliga priser. Samtliga produkter som säljs under varumärket RevolutionRace utvecklas i egen regi.
Med mer än 50% av bolagets försäljning är byxor än idag fortsatt den största produktkategorin. RevolutionRace jobbar dock aktivt med att bredda sitt produktsortiment. Under det brutna räkenskapsåret 2022/2023 lanserade exempelvis bolaget sin första kollektion för barn och ungdomar. Det var en kollektion som initialt bestod av RevolutionRaces mest populära byxor och tröjor. Under samma räkenskapsår lanserade man också sin första kollektion för hundar.
Bolagets produkter återfinns i segmenten Outdoor Clothing (t ex vandringskläder) och Activewear (t ex sportkläder och sportskor). År 2022 uppskattades (enligt Statista) storleken på den globala Outdoor Clothing-marknaden till cirka 35 miljarder USD, en siffra som spås öka till minst 45 miljarder USD år 2027. För Activewear-segmentet uppskattades marknadsstorleken år 2022 till 319 miljarder USD, med prognoser om att växa till mer än 450 miljarder USD år 2028.
Något som präglar RevolutionRaces affärsmodell är att man är ett digitalt så kallat Direct-to-Consumer bolag (D2C), vilket innebär att man säljer sina produkter direkt till slutkunden. Genom att inte använda sig av mellanhänder i form av exempelvis grossister, distributörer och återförsäljare kan RevolutionRace bland annat erbjuda attraktivare priser och minska kostnadsbasen samt utveckla nya produkter snabbare än flera andra branschaktörer.
Gällande försäljningen på Amazon bedrivs den via en egen bolagsspecifik domän på Amazon, där RevolutionRace har en egendesignad varumärkessida med specialanpassat innehåll, egna videor, banderoller och produktbilder. Bolaget kontrollerar själv produktutbudet, marknadsföringen och prissättningen på plattformen.
En av RevolutionRaces styrkor är det community som man har byggt upp. Vid utgången av det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2023/2024 hade bolaget över 1,7 miljoner följare på sociala medier. Totalt hade man också över 600 000 kundrecensioner.
Från detta community kan bolaget erhålla viktig feedback från kunderna, dels kring befintliga produkter, dels kring utveckling av kommande produkter. Då många kunder delar med sig av sin längd och vikt och hur passformen är på olika storlekar bidrar detta community också till att underlätta för nya kunder att hitta rätt storlek.
Verksamhetsutveckling och finansiell ställning
Som grafen nedan tydligt visar är RevolutionRace ett tillväxtbolag. På sin hemsida tillhandahåller RevolutionRace kvartalssiffror från och med Q4 2019/2020. Baserat på de kvartalsrapporter som finns tillgängliga har bolaget, mätt på rullande 12 månader, uppvisat en ökad nettoomsättning vid varje enskilt kvartal.
Man uppvisar också en god lönsamhet. Bruttomarginalen per kvartal har under perioden som omfattas i grafen nedan snittat på 71,9%, där bruttomarginalen under varje enskilt kvartal har överstigit 70%. Även den justerade rörelsemarginalen har uppvisat en tillfredsställande nivå, även om marginalen sjunkit under de senaste åren från dessförinnan ha varit uppe i knappt 30% under några kvartal.
Ser man på vinsten per aktie har en positiv trend över tid uppvisats, även om trenden inte pekar spikrakt uppåt.
Ser man på bolagets balansräkning har man en goodwill-post som utgör 38% av de totala tillgångarna, det är en signifikant nivå. I övrigt är varulagret den näst största posten på tillgångssidan. Kundfordringarna lyser i princip helt med sin frånvaro.
Vid den senaste kvartalsrapporten hade RevolutionRace 285 mkr i likvida medel. Samtidigt hade man inga skulder till kreditinstitut. Bolaget har således en god nettokassa. Nettokassa är något man har uppvisat sex kvartal i följd samt vid elva av de senaste tolv kvartalen. RevolutionRace har därmed för närvarande en stark finansiell ställning.
Finansiella mål
För de brutna räkenskapsåren under perioden 2024/2025 – 2026/2027 antog RevolutionRaces styrelse i maj 2024 nya finansiella mål. Målen summeras enligt följande:
- Årlig nettoomsättningstillväxt på minst 20%
- Årlig justerad EBIT-marginal på minst 20%
- 40-60% av nettoresultatet ska skiftas ut till aktieägarna i form av utdelning
Aktien
Den 16 juni 2021 noterades RevolutionRaces aktie ”RVRC” på Nasdaq Stockholm. Aktien är noterad på Mid Cap och har ett börsvärde på cirka 5,5 mdkr (givet aktiekursen 48,52 kr vid lunchtid den 26 juni 2024). Vid utgången av det senaste brutna räkenskapsåret (= den 30 juni 2023) uppgick antalet aktieägare till 12 180 stycken, där Altor (31,0%) och Nyrensten Global Holding AB (23,3%) var de klart största aktieägarna.
Såväl Altor som Nyrensten Global Holding är dock i pågående process med att minska ned sitt aktieägande i RevolutionRace. I mitten på juni 2024 sålde Altor 7,8 miljoner aktier till kursen 51 kr, vilket motsvarar 6,9% av de utestående aktierna. Efter transaktionen äger Altor cirka 20% av aktierna i RevolutionRace.
Den 25 juni 2024 sålde Nyrensten Global Holding 5 miljoner aktier till kursen 48 kr. En affär som motsvarade 4,4% av det totala antalet utestående aktier i RevolutionRace. Efter försäljningen uppgår Nyrensten Global Holdings ägande till 15,6% av de utestående aktierna.
Ser man på insynsägandet i bolagsledningen är det överlag på en god nivå, där VD Paul Fischbein äger 479 408 aktier.
Investeringstes
Jag äger som sagt aktier i RevolutionRace. Min initiala investeringstes bygger på följande faktorer.
1) Bolaget fortsätter att växa med god lönsamhet på befintliga marknader: På de cirka 40 marknader som RevolutionRace är verksamma på idag har man runt 5% marknadsandel i Sverige och Finland. På övriga marknader har man en betydligt mindre marknadsandel. Det bör finnas utrymme att fortsätta växa på befintliga marknader. Exempel på tillväxtdrivare är att utöka produktsortimentet och att attrahera nya kunder.
2) Expandera till fler marknader: Förutom att växa på befintliga marknader finns potential att växa på nya marknader. Dels genom att dra fördel av bolagets skalbara plattform där lokalt anpassade webbutiker kan lanseras och dels genom att öka försäljningen på externa marknadsplatser. Samarbetet med Amazon, som inleddes år 2020, har skapat en möjlighet att nå ut till fler kundsegment. Att öka försäljningen på externa marknadsplatser ytterligare kan exempelvis ske genom att öka produktsortimentet som är tillgängligt hos Amazon eller att lansera RevolutionRaces sortiment hos andra externa marknadsplatser.
3) Fortsätta återköpa aktier: Den 2 februari 2024 skickade bolaget ut ett pressmeddelande där man förkunnade att man har beslutat sig för att inleda ett återköpsprogram. Totalt har man inom ramen för pågående återköpsprogram möjlighet att återköpa aktier för upp till 200 mkr under perioden 2 februari 2024 till årsstämman 2024. Givet bolagets goda finansiella ställning och att aktien har kommit ned en hel del tycker jag att det är helt rätt att återköpa aktier. Ett möjligt scenario är att RevolutionRace köper ett block av aktier från någon av de två huvudägarna, givet att priset är satt till en attraktiv nivå för bolagets övriga aktieägare. Enligt de aktieåterköp som har registrerats till och med den 20 juni 2024 har RevolutionRace återköpt totalt 1,49% av de utestående aktierna. Sammantaget har man vid den tidpunkten använt cirka 45% av det nuvarande återköpsmandatet.
Värdering och avslutande tankar
RevolutionRace, med sin ansats om att bli världens mest rekommenderade outdoor-varumärke, är ett bolag med fin historik, där man har kombinerat en hög tillväxttakt med en solid lönsamhet. Detta trots att många hushåll på senare tid har tvingats att hantera en mer utmanande ekonomisk situation, inte minst i Sverige. Som en konsekvens av detta, i kombination med välfyllda lagernivåer, har flera aktörer jobbat med prissänkningar. Något som också har påverkat RevolutionRace.
RevolutionRaces skalbara plattform och affärsmodell där man säljer direkt till slutkund utan mellanhänder bidrar ytterligare till att man kan växa med en tillfredsställande lönsamhet. Den fortsatta expansionen sätter dock viss press på lönsamheten, något som gjorde att bolagets sänkte sitt lönsamhetsmål till minst 20% justerad EBIT-marginal per år (tidigare: >25%).
Bolagets verksamhet gynnas av megatrender såsom en ökad digitalisering där e-handeln väntas fortsätta växa över tid. Därutöver är en aktiv livsstil något som lockar allt fler. Detta kombinerat med den låga marknadsandel man uppvisar på i princip alla marknader man är verksamma på gör att det bör finnas utrymme för fortsatt tillväxt. Storbritannien, Nederländerna, Polen och USA är exempel på länder där man väntar sig goda tillväxttal framgent.
I likhet med alla bolag är dock RevolutionRace och dess verksamhet förknippade med diverse olika risker. Exempel på risker är varumärkesrisker, moderisker, leverantörsrisker, IT- och säkerhetsrisker, prisrisker och valutarisker. Därutöver finns risker i stil med att expansionen till nya marknader blir mer kostsam och/eller mindre framgångsrik än planerat.
När börsen stängde i fredags handlades aktien till kursen 45,70 kr. Det ger ett P/E-tal på strax över 17 på bakåtblickande 12 månader. Givet bolagets historik och med antaganden om fortsatt lönsam tillväxt är det inte direkt en värdering som sticker ut som extremt hög. I min Excel-fil har jag lagt in 20 som ett motiverat P/E-tal.
För nästkommande räkenskapsår skissar jag initialt på en vinst per aktie på runt 3,15-3,20 kr. Givet att man anser P/E-20 vara en rimlig värderingsmultipel ger det en motiverad kurs på cirka 63-64 kr.
Ur ett kortsiktigt aktieägarperspektiv finns däremot en risk att storägarnas fortsatta försäljningar lägger sig som en våt filt över aktien. Det är något som gör gissningar om aktiens utveckling i relativ närtid svårare. Personligen ser jag gärna att aktien dippar ner en bit och, givet att verksamheten fortsätter att utvecklas väl, ser jag det som intressanta långsiktiga köplägen.
Jag använder just nu uteslutande RR som arbets- och fritidskläder och är väldigt nöjd. Det talar för plussidan. Däremot förstår jag inte hur jag i princip året om kan handla med 20-60% rabatt på hela sortimentet? Det är något jag tycker ligger på minussidan, att de inte kan hålla ordinarie priser större del av året. Känns som de "kränger ut" saker vilket får företaget att kännas lite "billigt" tyvärr. Jag har ägt aktier i RR men sålde för en tid sedan då jag inte riktigt blir klok på företaget (bara genom magkänsla, inte via djuplodande research som i ditt fall). Nåväl, jag hejar på dem ändå, deras överdragskläder är grymma och den senaste regnjackan jag köpte där levererar till 100%!
ReplyDeleteMå så gott!
Jag gick förbi Stadion igår och kom då att tänka på dig (om du var på plats på helgens event eller inte, har för mig att du var där förra året) :)
DeleteStort tack för mycket intressant info! Verkar vara många som tycker om kläderna. De har pratat om att den svenska marknaden varit lite mer utmanande på sistone, så får hoppas att priserna håller upp lite bättre på andra marknader. Jag såg att (hockey)bröderna Lundqvist nyligen var iförda kläder från RevolutionRace, som Frölunda-supporter blir man ju lite mer bullish bara av den anledningen ;)