Pages

Saturday 8 June 2024

Ny aktieportfölj + aktieköp

Ännu en vecka har passerat.

Som tidigare har nämnts har jag bland annat en mer aktiv aktieportfölj och en mer långsiktig portfölj (eller pensionsportfölj kan man kalla den också). Som också tidigare har nämnts är det mina aktieköp från den aktiva aktieportföljen som jag redogör för veckovis.

För några veckor sedan lanserade jag en ny aktieportfölj. Den nya aktieportföljen fokuserar uteslutande på att köpa aktier i investmentbolag. Min ambition just nu är att varje vecka sätta in 2 000 kr i portföljen och sedan köpa aktier för denna summa.

Inom ramen för denna aktieportfölj har jag under den gångna veckan köpt aktier i VNV GLOBAL och LUNDBERGS. Jag tänkte inte gå in på någon längre redogörelse för varför just dessa två bolag köptes i veckan.

Men substansrabatt på närmare 50% och kommunicerade återköp lockar i VNV Global. Köpet i Lundbergs gjordes till knappt 5% substansrabatt enligt hemsidan IB-index, det tycker jag är en solid köpnivå.

Bolagen som just nu ingår i min Investmentbolagsportfölj är (i bokstavsordning):

  • Byggmästare A J Ahlström
  • Creades
  • Industrivärden
  • Investor
  • Lundbergs
  • VNV Global

I övrigt har inga aktieköp genomförts i veckan. Har ni köpt något?

14 comments:

  1. Inga köp. Kollar på en del aktier dock som jag skrev förra veckan. Lagt även till Cag group och även nu Ework.

    ReplyDelete
  2. Hej!
    Dags att kommentera igen efter någon månad som bara läsare igen. 😊

    Att köpa investmentbolag över tid är sannolikt en bra idé, och beroende på viktningen (som bolagen sannolikt löser själva genom att några presterar bättre än andra över tid), kommer nog portföljen leverera bra. Lycka till med uppbyggandet!

    Jag har en bred portfölj med närmare 50 innehav samt en del ETFer, men efter senaste tidens starka uppgång är det trots det stora antalet innehav svårt att hitta några innehav som känns som "bra köplägen" just nu i det kortsiktiga. Senaste påfyllningen har gjorts i Nike som dippat en del, Handelsbanken och SPDR S&P US Dividend Aristocrats UCITS ETF (Dist).

    Ha det fint
    /Daniel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Kul att du är tillbaka i kommentarsfältet :) Tack, hoppas det kan bli ett bra komplement till resterande portfölj. Spännande köp du gjort.

      Ha det toppen!

      Delete
  3. Har köpt än fler EVO vilket innebär att EVO nu nått min maxgräns för enskilt papper -- 10%.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt, vi håller tummarna för att EVO-aktien får ett bättre momentum igen framöver :)

      Delete
  4. VNV igen alltså? :-) Jag sitter ju kvar med mina sedan "kraschen" och har gjort något pliktskyldigt köp någon gång då och då. Utan att vara alls säker på att det är en bra idé. Men de har ju tuffat på bra senaste tiden, så nu håller vi tummarna för våra VNV!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, VNV blev en läropeng för mig i haussen. Vi får se om det blir en läropeng även i baissen :)

      Delete
  5. Inget köp den här veckan, sitter och screenar, må göra uppföljning på de innehav jag har innan köp och har bestämt mig för att ytterligare innehav kommer endast in om något annat går ut. För många innehav i portföljen.

    Lyssnat på en rad podcasts senaste veckorna och om jag förstår det rätt är det troligt att inflationen kommer gå upp igen, många rekommenderar råvaror. Samtidigt redan på tok för tung i råvaror, tycker mycket ser dyrt ut i storbolagsindex.

    Funderat på att göra en grundlig research om Fredrik Lundberg, han sägs vara arbetsnarkoman? Funderat på att köpa andra innehav i sfären utom SHB. Hufvudstaden? Om inflationen kommer stanna på 3-5% över en längre tid, värt att se på fastighetsbolag ? Lånens reala värde sjunker ju.

    Funderingar...

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är lite inne på samma tankebanor om att ett bolag måste ut om jag ska plocka in ett nytt innehav.

      Jag har ingen åsikt om inflationen going forward men råvaror känns som ett alternativ i så fall. Att välkapitaliserat fastighetsbolag är nog inte dumt heller i en sådan miljö om hyrorna indexeras upp med inflationen. Lundberg är duktig. Ibland funderar jag ändå på om han är för konservativ, vilket skulle kunna hämma totalavkastningen?

      Delete
  6. Har en liknande portfölj för långsiktigt barnspar, då har jag med Bure och Spiltan också, men inte Creades. Svolder hade passat bra in om bara premien kom ned lite.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Svolder hoppas jag få in i portföljen framöver, men håller med om att premien gärna får minska först :)

      Delete
  7. Den här veckan blev det 2 små köp i Cibus och Handelsbanken 🙂

    ReplyDelete