Pages

Wednesday 31 July 2024

VNV Global: Q2 2024

I dagens inlägg är det fokus på VNV Globals Q2-rapport för verksamhetsår 2024.

Mina tre key takeaways från rapporten:

  • Minskat substansvärde på 5% hittills i år
  • Aktieåterköp kommer sannolikt att inledas när Gett-transaktionen är slutförd
  • Verksamhetsutvecklingen går åt rätt håll för portföljens största innehav

Jag äger aktier i VNV Global.

Nedan följer bland annat några korta kommentarer kring mina tre key takeaways samt min syn på aktien.

Minskat substansvärde på 5% hittills i år

Substansvärdet per aktie uppgick till 48,61 kr vid utgången av juni 2024, vilket innebär en nedgång med knappt 5% sedan den sista december 2023. Nedgången förklaras huvudsakligen av att försäljningen av Gett sker till ett värde som är något under det upptagna värdet i det senaste kvartalet samt att lägre värderingsmultiplar uppvisas för noterade jämförelsebolag. Det senare har bland annat påverkat BlaBlaCar negativt.

Aktieåterköp kommer sannolikt att inledas när Gett-transaktionen är slutförd

Något som jag och flera andra investerare går och väntar på är att VNV Global ska börja återköpa aktier igen. För att detta ska ske behöver (allt annat lika) försäljningen av Gett slutföras. För att försäljningen ska kunna slutföras krävs nödvändiga myndighetsgodkännanden från den israeliska konkurrensmyndigheten. Givet den betydande substansrabatten som råder för tillfället ser jag framemot när bolaget börjar återköpa aktier igen.

Verksamhetsutvecklingen går åt rätt håll för portföljens största innehav

Under perioden 2021 till 2023 ökade BlaBlaCar intäkterna med närmare 150% och man avslutade också 2023 med ett positivt EBITDA-resultat. Brasilien, Indien och Mexico är tre exempel på marknader där man har god tillväxt. Bolagets största marknad är Frankrike, där viss politisk osäkerhet har uppvisats på sistone.

Voi är på väg mot sitt första helår någonsin med positivt rörelseresultat. Att det sker 2024 är inte uteslutet men det må vara för optimistiskt att utgå ifrån.

VNV Globals VD nämnde på rapportpresentationen att han ser en möjlig börsnotering för BlaBlaCar inom något år. Därefter ser han även att bland annat Voi kan ta vägen till börsen.

Min syn på aktien

När dessa rader skrivs söndagen den 28 juli är senaste avslutskurs i aktien 24,56 kr. Det ger en substansrabatt på knappt 50%. Under de senaste åren har tillväxtorienterade olönsamma bolag tvingats gå igenom ett stålbad. Många bolag har slagits ut. Har man klarat sig så här långt finns dock fog att anta att det i flera av dessa bolag finns något intressant. Jag tycker att substansrabatten i VNV Global är för stor och jag finner ett motiverat värde för aktien vara klart högre än vad aktien handlas till idag.

Triggers/aktiviteter

Nedan är några triggers/aktiviteter (inklusive status på dessa) som jag vill ska materialiseras i VNV Global. En grön bock i statuskolumnen betyder inte per se att jag anser att målet är uppfyllt. Jag har även satt en grön bock om jag tycker att aktiviteten utvecklas i rätt riktning.



No comments:

Post a Comment