Pages

Wednesday 28 August 2024

Ogunsen: Q2 2024

I förra veckan presenterade Ogunsen sin rapport för Q2 2024. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien. Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Ogunsen.

Om inget annat anges avser utvecklingen nedan Q2 2024 vs. Q2 2023.

  • Nettoomsättningen uppgick till 118,8 mkr (127,9), en negativ tillväxt på 7%
  • Rörelseresultatet sjönk från 9,0 mkr i Q2 2023 till 5,5 mkr i Q2 2024. Det ger en rörelsemarginal på 4,6% (7,1)
  • Resultatet per aktie efter utspädning uppgick till 0,37 kr (0,67)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 24,8 mkr (12,7)

Då Ogunsen sedan tidigare kommit med en vinstvarning var det inte direkt någon överraskning avseende hur den övergripande utvecklingen var i Q2.

Nettoomsättningen sjönk med 7% medan rörelseresultatet och resultatet efter skatt sjönk med 35% respektive 45%. Både konsultdelen (-7%) och rekryteringsverksamheten (-11) uppvisade negativ tillväxt i kvartalet. I Q2 stod konsultdelen för 90% (89) av intäkterna och 56% (48) av rörelseresultatet.

VD Kent Sangler skriver i VD-ordet bland annat följande:

”Under första halvåret har antalet konsulter minskat, dock i en avtagande takt månad för månad och i slutet av andra kvartalet kunde vi se en stabilisering”.

Vidare skriver Kent:

”Hur efterfrågan kommer att utvecklas är fortfarande svårt att bedöma. Inledningen av tredje kvartalet har börjat i linje med andra kvartalet”.

Min syn på aktien

Det var minst sagt en svag rapport som Ogunsen levererade. Jag hade räknat med att Ogunsen skulle hålla ihop det bättre än vad man gjorde, även om det skulle bli tufft att matcha utfallet i Q2 2023. Något som också min rekryteringsstatistik (som jag publicerar månadsvis) visar.

Konsultdelen i Ogunsen har under de senaste 10 kvartalen haft en snittmarginal på rörelseresultatnivå på 6,9%. Motsvarande siffra för de 6 senaste kvartalen uppgår till 5,6%. Det är inte superimponerande. Om man jämför detta med rekryteringsverksamheten uppvisas en rörelsemarginal på 34,1% senaste 10 kvartalen och 30,9% senaste 6 kvartalen. Det visar vikten att en god aktivitet i rekryteringsverksamheten för att Ogunsen ska prestera riktigt bra.

Det ska bli riktigt intressant att se vilken aktivitet som uppvisas inom rekryteringsverksamheten under hösten. Jag har haft funderingar på att utöka mitt innehav i Ogunsen men väljer för tillfället att avvakta.

Jag har sagt att jag vill köpa fler aktier när aktiekursen understiger 30 kr (där var den en kort sväng efter Q2-rapporten). Givet detta kriterium är det absolut inte säkert att jag kommer få möjlighet att köpa fler aktier. I så fall må det så vara.

Kortsiktigt tycker jag det är vanskligt att estimera verksamhetsutvecklingen för Ogunsen. För långsiktiga investerare tycker jag däremot att det kan vara ett intressant läge när kursen för närvarande handlas till 31,50 kr (vid lunchtid tisdagen den 27 augusti).

4 comments:

  1. Kassaflödet är i alla fall bättre! :-)

    ReplyDelete
  2. Hur många aktier har du i Ogunsen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har tyvärr ingen publik information om det :)

      Delete