Pages

Thursday 29 August 2024

Tack till alla som ogillar

En regnig sommardag i juli stod jag under ett tak när sonen låg och sov i barnvagnen bredvid mig. Jag funderade då som så många gånger förr på aktier.

Det slog mig då att flera av de mest framgångsrika investeringar jag har gjort under de senaste åren är i bolag där jag har fått motta "skepsis" till huruvida det är bra investeringar eller inte. Eller om man ska prata klarspråk: Det dyker upp kommentarer som talar om för mig varför man inte borde investera i de berörda bolagen. Resurs är ett sådant exempel. Neobo är ett annat.

Det finns ytterligare några bolag i min portfölj vilka det minst sagt finns en del ”externa” skepsis kring. Jag är dock förhoppningsfull om att dessa bolag inom 1-3 år kommer att visa på en utveckling som presterar klart bättre än börsen motsvarande period.

Jag tror på strategin att identifiera ett bolagsuniversum med i grunden solida och lönsamma bolag. Exakt vilka bolag som är populära går i cykler. Personligen tror jag att man i nämnda bolagsuniversum kan göra goda investeringar genom att hitta för stunden impopulära bolag (på grund av t ex tillfälliga utmaningar), gärna med någon närstående trigger.

Det är definitivt jobbigt när folk sågar de case man lyfter upp men det kan visa sig vara en "kostnad" värd att ta. Självklart bör däremot inte strategin per se vara att man för sakens skull ska gå motvals.

4 comments:

  1. Man ska köra sitt eget race. Jag lyckades träffa rätt på vissa aktier som ger mig över 15% i DA nu och jag har inte investerat länge, bara 7 år. Om det går bra 10-20 år till? Då får jag 100% i utdelning varje år när jag går i pension.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Riktigt fint att komma in till attraktiva nivåer och sedan hålla bra bolag länge!

      Delete
  2. Jag har hitta min egen strategi som kombinerar utdelande värdepapper med kort köp/sälj för lånade pengar i enskilda aktier och i Avanza Zero.Jag bryr mig inte det minsta om vad andra tycker om det för det fungerar för mig och det är även min hobby att förvalta mitt kapital på börsen nu när jag är 58 år och pensionär.Mvh Peter Jansson

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter som en underbar (och lönsam) hobby!! :)

      Delete