Pages

Friday 9 August 2024

Så mycket väntas sonens aktieportfölj vara värd när han fyller 20 år

Jag roade mig häromdagen med att göra lite prognoser när det kommer till sonens aktieportfölj.

Trots att han inte har hunnit fylla så mycket mer än 3 år har han börjat bygga upp en aktieportfölj. Faktum var att hans aktieportfölj skapades, och erhöll insatta medel, redan när han låg i sin mammas mage.

Jag använde en ränta-på-ränta kalkylator för att prognostisera ett värde när sonen fyller 20 år. Jag antog en årlig nettoavkastning på 10% samt ett månadssparande under perioden på 1 000 kr. Slutvärdet landade då på cirka 998 000 kr. De sista tvåtusen kronorna som krävs för att uppnå miljonen fixar jag genom en extra insättning 🙂

Det är många som har åsikter om hur (om alls) man ska spara åt sina barn, hur mycket pengar barnen kan tänkas få etc. Detta inlägg ämnar inte diskutera den typen av frågor utan syftar endast till att ge en statusuppdatering av ett hypotetiskt framtida värde på sonens portfölj. Åtminstone jag tycker den här typen av övningar är motiverande.

Personligen satsar jag dock på att överprestera jämfört med det beloppet som ränta-på-ränta kalkylatorn räknade fram.

5 comments:

  1. Det är bara det att du glömde korrigera för inflationen. Säg 3%/år. En värdeminskning på 60% på 20 år. Det faktiska värdet blir då 0.4x 998000=399200kr.

    ReplyDelete
  2. Önskar all lycka med satsningen. Det blir bra för sonen.

    ReplyDelete
  3. Det är mycket som blir absurt på lite sikt med en tillväxt på 10% i all evighet.

    ReplyDelete
  4. Det är många som anser att den som långsiktigt kan spara ett belopp motsvarande barnbidraget inte ska få detta bidrag. Men vad ska man få spara då? Får jag spara barnbidragen som kommer på sommaren för att till hösten köpa en vinterjacka och ett par ordentliga skor till barnet? Får jag spara ett par månader för att betala terminsavgiften på gymnastikträningarna, fotbollslägret och kommunala musikskolan? Ja, det verkar vara accepterat av de flesta.
    Så jag sparar till kostnader för aktiviteter och dyrare kläder som behövs. Sen blir det så att dessa kostnader har vi kunnat ta från vår vanliga löpande budget, så det där barnbidragssparandet har tickat på. Och tickat på. Och tickat på.
    En del säger att de sparar till barnens körkort eller till en lägenhet. Jag anser att då har de ingen koll alls på vad saker kostar! Det där barnbidragssparandet räcker inte på långa vägar till en liten lägenhet i vår Stockholmsförort (grannkommun, billigaste lägenheten just nu kostar 1,5 miljoner). Däremot så är kostnaden för körkortet en pytteliten droppe av detta barnsparande om man kan övningsköra privat när man ändå ska åka nånstans. Tror att de obligatoriska kostnaderna (körtillstånd, handledare för oss föräldrar, böcker, halkbana, uppkörning mm) plus ett par lektioner på körskola gick på ca 5000 kr för ett par år sedan.

    Hur blev det med vårat barnsparande då? Jo vi sparade undan lite drygt barnbidraget för varje barn med autospar i några fonder. Vissa fonder har gått väldigt bra, vissa mycket sämre. Så en dag för ett par år sedan när kontoutdraget för senaste halvåret kom i brevlådan (ja, på riktigt papper i ett kuvert) så tittade jag lite närmare på siffrorna. Och konstaterade att värdeökningen på 6 månader var betydligt högre än mina insättningar under samma tid! Där och då bestämde vi för att sluta sätta in pengar i vår barnportfölj, den klarar sig bra ändå.
    Vad gör vi då med barnbidragspengen? Ja, redan tidigare hade barnen fått ansvar själva för motsvarande summa (dvs barn- resp studiebidrag) och de har gjort att de är väldigt medvetna om vad saker kostar. Så den pengen (så länge de går i skolan) får de ansvara för själva, inklusive dyrare inköp (fast där kan de diskutera med oss och så kan vi skjuta till en summa om det är ngt nödvändigt).

    Lycka till med sparandet åt sonen!

    Spargrisen

    ReplyDelete