Pages

Saturday 10 August 2024

Veckans aktieköp: v.32

Ny vecka och ännu en gång är det dags att redogöra för en hel drös aktieköp. Totalt köptes aktier i 7 bolag i veckan och samtliga köp gjordes på måndagen och tisdagen.

Idag tänkte jag redovisa köpen utifrån storleksordning på köpen. Det vill säga bolaget som står högst upp i nedanstående lista är det jag köpt mest i under den gångna veckan.

INVESTOR: Jag har fortsatt även den här veckan att fylla på mitt innehav i Investor. Jag fyllde på innehavet vid flera olika tillfällen och den lägsta köpkursen landade på 266,40 kr. Enligt hemsidan IB-index motsvarar det en substansrabatt på 13%. Även Investors VD har i veckan fyllt på sitt aktieinnehav.

VOLVO: Jag fångade upp fler aktier i Volvo till kursen 244,60 kr. Under de senaste åren har Volvo levererat en solid prestanda och verksamheten har tagits till en ny nivå.

LUNDBERGS: I investmentbolaget Lundbergs har jag kommit över aktier till kursen 494,40 kr. Enligt IB-index motsvarar det en substansrabatt på 11%. Med Fredrik Lundberg bakom rodret i aktieportföljen bör sannolikheten att sova gott om natten öka.

EVOLUTION: Jag har också den här veckan köpt aktier i EVO. Min lägsta köpkurs landade på 963,00 kr. Enligt min vinstprognos för 2025 ger det ett P/E-tal på under 14. Det tycker jag är en attraktiv värdering för ett bolag som EVO, även om tillväxttakten har bromsat in. EVOs återköpsprogram tickar på och per den 8 augusti hade man återköpt 0,48% av de utestående aktierna. Jag gillar att EVO återköper aktier till nuvarande kursnivåer.

B3 CONSULTING: Ovan fyra bolag tillhör samtliga kategorin storbolag. För att variera mig lite fyllde jag på mitt innehav i B3. Aktien är relativt illikvid och sjönk extra mycket i början av veckan. Tesen är att bolaget på riktigt kan börja skörda frukterna av sin (förhoppningsvis) turn-around från och med Q4 2024. Veckans aktieköp gjordes till kursen 77,50 kr.

VNV GLOBAL: Jag har också slagit till på ett gäng aktier i investmentbolaget VNV GLOBAL. Köpkursen uppgick till 21,24 kr. Det motsvara en substansrabatt på 56%. I övrigt fortsätter jag att vänta på (förhoppningsvis) myndighetsgodkännande kring försäljningen av Gett.

KINNEVIK: Som jag skrev i förra veckan ser jag denna investering som en diversifiering (inom det onoterade universumet) till min position i VNV Global. Köpkursen landade på 79,63 kr och innebär enligt IB-index en substansrabatt på 43%.

Har ni köpt något i veckan?

15 comments:

  1. Köpte själv Hexpol till 110,80 och Ework till 141,60. Det var mer för att jämna ut lite i portföljen och jag tyckte att dessa två var de bolag som var mest köpvärda av de som jag har en mindre del av. Visst kunde jag ökat i t.ex. Volvo men nu blev det inte av denna gång. B3 nja vill se en vändning även om risken kan bli att jag missar att köpa så gör det inte så mycket tycker jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande köp Mikael! Det är nog ingen dum strategi att vänta i B3 för att se att vändningen verkligen sker.

      Delete
  2. Jag har haft ca 25% kapital vid sidlinjen så det blev flera rätt så rejäla påfyll i raset: Volvo vid 247 kr, Atlas Copco vid 148 kr, Investor vid 267 kr, Nordea vid 10 EUR, Microsoft vid 395 USD, Xact Norden Högutd vid 634 kr samt Xact Sverige vid 595 kr.

    ReplyDelete
  3. Ok, vilken är din top pick utdelningsaktie med minst 5 procent direktavkastning?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min favvo är Aker BP, nästan 10% da, kvartalsutd.

      Delete
    2. Svår fråga. De bolag jag gillar främst för tillfället handlas till lägre direktavkastning just nu. Handelsbanken bjuder på en hög direktavkastning och förhoppningsvis låg risk, dock ingen mångdubblare :)

      Delete
  4. Undrar om varför du fortsätter köpa aktier när du kan lätt leva av portföljen? Kan du inte sluta köpa eller finns det annan anledning?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant fråga. Jag vet dock inte varför man borde sluta köpa aktier om man har överskott (jämfört med sina kostnader) bara för att man inte per se är i behov av mer pengar. Just nu klarar vi oss utan att behöva använda pengar från portföljen. Vi har också den största kassan vi någonsin har haft. Det snabba svaret på frågan är: "Vi väljer att fortsätta investera överskottskapital på börsen då det långsiktigt har visat sig vara ett bra ställe att placera pengar på".

      Delete
    2. Jag är väl inte rätt person att svara men är inte det som att fråga Lundberg eller Buffet" Varför köper ni aktier"? Jag vet, provokativt svar kanske men pengar ska väl arbeta och som min hustru brukar säga: de ( pengar) ska få barn och barnbarn...,,:)


      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
    3. Jag tillåter mig själv vara lite ironisk, har druckit en god öl och halv flaska vin ikväll :) Jag tror Dividend story ska toppa sitt nöjes konto med ytterligare någon/några hundralappar (varför investera). Kanske en elektrisk tandborste till eller en annan elektrisk "leksak" :)) Jag hittar ut själv.

      Trevlig söndag allihop.
      Imorgon väntar en lat söndag med pool bad och sol, lite skolarbete med yngsta dottern.

      Hälsningar från ett varmt och härligt Europa.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
  5. Härligt att fylla på i bra bolag när kurserna dalat lite. Är också inne på "Två månadslöners" tankar. Pengar har ju inget värde i sig, bara vad man kan använda dom till. Ni har ju passerat FIRE-nivån på passiva inkomster och fortsätter att låta snöbollen växa. Varför?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Se var ovan. En motfråga skulle kunna vara: Vad ska man göra med pengar som man inte behöver? Jag ser inget behov av att konsumera pengar "bara för att" :)

      Delete
  6. AcadeMedia, B2 gold, Brookfield renewables, DNO, Borr drilling, Vår Energi och Aker BP.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete