Pages

Friday 2 August 2024

Vinstvarning från Ogunsen

I början av juli kommunicerade Ogunsen en trading update för Q2 2024. Det framgick att preliminära intäkter och preliminärt rörelseresultat landade på 118,8 mkr respektive 5,5 mkr. Rörelsemarginalen landade således på 4,6%.

Intäkterna var 4% under min prognos och rörelseresultatet var hela 46% sämre. Jag följer som bekant löpande upp utvecklingen av nya jobbannonser som läggs upp på Ogunsens olika hemsidor. Statistiken har hittills i år visat på en svagare utveckling jämfört med motsvarande period föregående år.

Jag har tidigare skrivit att jag har sålt av aktier i Ogunsen (se även ovanstående bild) samt att jag har varit förvånad över att aktien hållit emot förvånansvärt bra. Sammantaget är jag inte förvånad över vinstvarningen, även om det lönsamhetsmässigt var betydligt lägre än vad jag hade skissat på. Givet att det inte finns några jämförelsestörande poster som hämmar lönsamheten så var det ett riktigt svagt kvartal för Ogunsen.

Även den här gången, som så ofta förr, hörs kritik mot hur Ogunsen kommunicerar. Investerarna önskar mer information. Jag har själv lyft sådana tankegångar. På senare tid har jag dock förlikat mig med faktumet att bolaget inte kommer att kommunicera så mycket som jag vill. Som en konsekvens har jag satt en rabatterad multipel på värderingen.

I grund och botten är Ogunsen dock ett välskött bolag. Marknaden är utmanande för tillfället. Det kommer att bli bättre. Min tes är också att det "någon gång" kommer att dyka upp en rubrik där det framgår att någon aktör har lagt bud på Ogunsen. Hursomhelst, för innevarande år har jag efter vinstvarningen skruvat ned mina estimat ordentligt.

Personligen skulle jag gärna se aktien falla ner under 30 kr. För långsiktiga investerare finns nog intressanta köplägen nu, men för egen del avvaktar jag nya köp. Trots mina säljtransaktioner i år äger jag fortsatt några aktier i Ogunsen.

3 comments:

  1. Det här med att följa jobbannonserna, blir det inte lite snett? Utvecklingen på antal anställda ser ju hyfsat likvärdig ut år till år, pendlar mellan ca 420-490 personer mellan 2019-2023 enligt senaste årsredovisningen. Ersättningsrekryteringar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är jobbannonser där Ogunsen hjälper sina kunder med att rekrytera personal (jag följer även upp utvecklingen när det kommer till konsultuppdrag). Att Ogunsen t ex hjälper AMF att hitta nya medarbetare är en viktig faktor när det kommer till Ogunsens lönsamhetsutveckling. Om det publiceras många nya rekryteringsannonser borgar det för en god utveckling framöver (även om den exakta tajmingeffekten är svår att fastställa).

      Delete
  2. Haft Ogunsen i omgångar sedan 2009 och lockades tidigt av den höga direktavkastnigen. Jag gick ur 2019 på grund av problemen bolaget hade då.

    Gjorde en ny analys nyligen och såg att antalet anställda på Ogunsen trendmässigt har gått ner sedan 2016, även om omsättning per anställd håller uppe totala omsättningen. Tror det var något i stil med 9% minskat antal anställda per år om jag minns rätt. Och detta påbörjade och fortgick redan innan 2020.

    Är det något du kollat på och vad tror du kan göra att bolaget kan stoppa detta fallet?

    ReplyDelete