Pages

Tuesday 17 September 2024

Bästa banken/mäklaren att handla aktier hos

För alla oss som tycker om att handla aktier och fonder har utbudet av aktörer som tillhandahåller dessa tjänster ökat tydligt under de senaste 5-10 åren.

Vid en snabb googling får man till svar att Avanza och Nordnets rötter sträcker sig till något/några år innan år 2000. Dessa båda aktörer har länge klumpats ihop som ”nätmäklarna”. De har varit starkt bidragande till att utveckla och möjliggöra aktiesparandet för gemeneman. Personligen har jag under en lång tid varit en kund hos Avanza, och min åsikt är att de under många år har varit den bättre av de två ”nätmäklarna” – och sammantaget den bästa banken att handla aktier hos.

På senare år verkar dock pendeln ha svängt till viss del om man följer den publika ”debatten”, åtminstone hörs allt fler kritiska röster om Avanza samtidigt som Nordnet erhåller mer positiv feedback. Att plocka ut Nordnet från börsen och rusta upp bolaget verkade vara en bra väg – som Nordnet sedan har fortsatt att exekvera på. I 14 år i följd har Avanza vunnit utmärkelsen ”Sveriges nöjdaste privatkunder – Sparande”. Det var dock förra året inte någon överlägsen seger. Det ska bli intressant att se hur länge Avanza kan behålla sin streak.

På tal om Nordnet var jag för ett tag sedan villig att flytta över en del av mitt sparande till Nordnet. Jag öppnade ett konto hos Nordnet och satte in lite testkapital. Det första jag slogs av var att ”oj, det var dyrt att handla”. Detta i samband med att jag ville investera i något vanligt svenskt bolag (t ex Investor). Jag trodde att det ”höga priset” kunde förklaras av att jag hade fel ”inställning” eller något, men så verkade inte vara fallet. Till följd av detta har jag inte kommit mig för att bygga upp en större portfölj hos Nordnet.

Idag är jag (förutom Avanza och Nordnet) kund hos Nordea, Swedbank, SAVR och Levler. Just som jag skrev dessa rader kom jag på att jag aldrig har handlat något hos Levler (jag blev kund via någon kampanj där man kunde få någon summa pengar om man blev kund). Jag gick därför in på Levler och testade att göra en aktietransaktion och såg att de har gratis courtage till och med Q1 2025. Det är ju trevligt.

SAVR lanserade nyligen en betaversion när det kommer till deras aktiehandel. Jag har testköpt aktier där och tycker spontant (i alla fall på den investeringsstorlek jag genomförde) att det var lite dyrare än vad jag hade trott.

Ser man till användarvänlighet är jag nöjd med Avanza. Många aktieaffärer jag gör är i sin omfattning i mindre storlek. Om jag gör större transaktioner funkar Avanza väl. När det kommer till de mindre transaktionerna har jag för tillfället alltmer växlat över till att använda Nordea som min ”aktiebank”. Nordea är på flera punkter betydligt sämre när det kommer till användarvänlighet, men om man kan leva med det så tycker jag Nordea är bra (åtminstone utifrån de önskemål jag har när det kommer till investeringar).

För egen del tycker jag således att jag kommer en lång bit med att handla aktier hos Nordea och Avanza, där den sistnämnda är för större transaktioner och användarvänlighet medan Nordea bidrar med generellt bra priser och analysutbud. Vidare ser jag framemot att se vad Montrose kan erbjuda.

Vilken är din favoritaktör när det kommer till aktiehandel samt är du ”aktiekund” hos flera olika banker?

14 comments:

  1. Jag har använt Länsförsäkringar, Avanza, Nordnet och Savr. Sämst tycker jag LF är både till användarvänlighet och pris. Nordnet och Savr delar plats och jag tycker dom fungerar ganska bra. Gillar Savrs nyheter. Avanza vinner på användarvänlighet och deras service.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, intressant! LF har jag aldrig testat faktiskt :) Instämmer i att Avanza har bra service.

      Delete
  2. Nordnet är klar bäst för bolag med aktieutdelningar. Har inte noterat att det skulle vara dyrare än Avanza, däremot bättre. Har konto hos båda. Har haft Nordea som första bank, men på grund av onödiga avgifter gav jag upp för länge sedan och flyttade allt till nätmäklarna. Nordnet anser jag som mer sakliga. Avnaza har bara bortförklaringar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, intressant! Gällande utdelningarna, tänker du då främst på utländsk källskatt eller även när det kommer till svenska utdelningar? Just hanteringen av den utländska källskatten var ett argument att jag ville byta till Nordnet, detta då jag hade Nordea som ett stort innehav. Verkade dock (enligt min tolkning) "bara" vara den Nordea-aktie listad i Finland som funkade för detta förfarande?

      Håller med om att det upplevs som att Avanza ibland har lite onödiga bortförklaringar.

      Delete
    2. Du blandar ihop två grejer: 1) Nordnet som registrerat förvaringsinstitut i Finland får 15% istället för 35% källskatt på alla finska aktier, inkl de som är dubbelnoterade i Sverige som t.ex. Nordea; 2) Nordnet lanserade över ett år sen ett program där man får tbx utländsk källskatt på 90%+ inom en månad mot två år på Avanza.

      Delete
    3. Jag har inte koll på detaljerna nu, men ringde kundtjänst när det var aktuellt och de sa att det inte gick som jag ville ha det iaf. Men baserat på ditt svar ovan borde inte då punkt två innebära att den utländska skatten (= 15%) på mitt Nordea-innehav listat i Sverige återfås till 90%+ inom en månad?

      Punkt 2 ovan var en stor anledning till att jag var sugen på att handla mer hos Nordnet.

      Delete
  3. Vad exakt var det som var "dyrt att handla" på Nordnet? De har ju nästan identisk prissättning som Avanza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vid mitt testköp la jag order i Volvo och Investor. Som jag skrev ovan tycker jag också att Avanza är för dyrt vid en del tillfällen :)

      Delete
    2. Nordnet har - likt Avanza - gratis courtage upp till sparnivå på 50tkr och annars identisk prissättning beroende på vilken courtageklass du väljer.

      Delete
    3. Nordnet blir inte billiga bara för att de har samma prissättning som Avanza, om Avanza inte är billiga :)

      Delete
  4. Jag har Nordea för de långsiktiga portföljerna och avanza för kortsiktiga köp. Avanza är mer användarvänligt men Nordea ger bättre villkor då de är ”min” bank. Får prova Levler, tack för tips!

    /Mange

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra med bättre villkor hos husbanken! Låter som ett fint upplägg.

      Delete
  5. Jag kör långa portföljen i Nordea. Deras plattform har en del att önska men funkar oftast helt OK till rimliga priser då jag är premium kund.

    ReplyDelete
  6. Samma här ! Kör dem flesta affärerna på Nordea pga bättre pris samt snabbare återbetalning av källskatt ( ca 4 veckor)

    ReplyDelete