Pages

Wednesday 11 September 2024

De populäraste aktierna

Något som jag tycker är intressant är att försöka stämma av lite kring sentiment och popularitet för olika bolag.

Det finns många sätt man kan ta del av lite indikationer på sentimentsindikatorer. Ett exempel, om man driver en egen blogg, är att kolla antalet sidvisningar för inläggen man skriver. I samband med att Q2-rapporterna har publicerats har jag skrivit rapportkommentarer kring 11 olika bolag.

Bilden ovan visar en ranking (baserad på antalet sidvisningar) kring de inlägg jag publicerade i samband med Q2-rapporterna. 

Under den senaste rapportperioden var EVOLUTION, HANDELSBANKEN och LUNDBERGS de tre mest lästa inläggen. Listan präglas givetvis av att ni läsare tenderar att gilla samma typ av investeringsfilosofi som jag gör (annars hade ni sannolikt inte läst min blogg 😊). Men ändå så är det fortsatt förvånande att Handelsbanken återigen plockar hem en topp 3-plats. Det är också förvånande att Lundbergs hamnar så pass högt upp.

Generellt sett fortsätter intresset för att läsa om konsultbolag vara relativt svalt. Vid samtliga sammanställningar av den här typen som jag har gjort så har PREVAS hamnat sist eller näst sist. Det är lite förvånande att t ex OGUNSEN hamnar högre upp i listan än vad Prevas gör.

6 comments:

  1. Intressant statistik, varför tror du att intresset för konsultbolag är svalt?

    Vet med mig att frågan varit uppe förut, om än för en längre tid sedan, men hur skulle du investera säg 500 000 i dagens läge?

    Mvh Mange

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra frågor! Kanske konsultbolagen saknar något eller flera av följande: möjlighet att skala sig till en "hög" marginal, ofta konjunkturberoende, svårt att ha signifikant moat mm.

      Gällande hur jag skulle investera 500 000 kr ska jag fundera lite. Kanske kan skriva ett inlägg på det temat i nästa vecka :)

      Delete
    2. Ja, det är nog så.
      Perfekt, det var det jag hoppades på! :)

      Delete
  2. Vilken aktie tror du mest på framåt (0-6 mån)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Också en bra fråga :) Kort tidshorisont är alltid vanskligt att gissa på men några aktier jag tycker är intressanta idag är:

      - B3 Consulting: Svagt sentiment där marknaden misstror bolaget (till följd av svag historik). Man genomför åtgärdsprogram som kommer synas från och med Q4.

      - RVRC: Fin historik som pressas av de två största ägarnas iver att sälja och svag konsumentmarknad. Värderingen känns attraktiv men nyss nämnda två faktorer gör det ju mer osäkert på 0-6 månader...

      - Catella: Lågt värderat bolag med fastighetsfokus. Oerhört svag marknad pressar verksamheten. Fortsatta räntesänkningar borde kunna skapa mer optimism. Att VD:n lämnade på dagen igår skapar dock osäkerhet...

      Delete
  3. Tack! Tycker det är intressant att chansa lite på olika aktier stundtals, ger lite krydda i vardagen.

    /Mange

    ReplyDelete