Pages

Tuesday 10 September 2024

Så stor del av min portfölj utgörs av fonder

Att analysera bolag och investera i aktier är något jag tycker är oerhört kul. Det är också väldigt lärorikt och allmänbildande.

Den absoluta merparten av min portfölj utgörs av aktier. Med det sagt har jag ändå en liten fondportfölj i mitt sparande. Jag ser fondportföljen dels som en hedge mot dåliga investeringsbeslut som jag gör och dels som ett sätt att få en exponering mot områden som jag t ex inte har expertkunskap om eller inte kan komma över på ett kostnadseffektivt sätt.

Planen är att bygga upp fondportföljen ytterligare över tid. Jag har ingen specifik målnivå på hur stor jag vill att fondportföljen ska bli utan jag bygger för närvarande på den gradvis. Nedan är fondportföljens andel av min totala portfölj per månad sedan i maj 2024 😊



7 comments:

  1. Jag gör exakt samma sak och fonderna utgör nu 5% av totala portföljen. Målet är minst 33% över tid.

    ReplyDelete
  2. Jag har 21% fördelat på sju fonder. Noterar att fondportföljen 2024 piskat både min buy & hold och min aktiva portfölj med några procentenheter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som ett bra upplägg. Bra också att följa upp utvecklingen för fondportföljen och jämföra med aktieportföljerna :)

      Delete
  3. Ju större mitt kapital blir desto mer utdelande ETF:er och indexfonder blir det.Enskilda aktier blir sakta men säkert allt mindre i mina portföljer.Har tröttnat på enskilda aktier då deras kurser köps upp och säljs ner av flocken utan någon logik när de blir nervösa eller är euforiska.Mvh Peter Jansson

    ReplyDelete
    Replies
    1. Känns som att du har ett bra och sunt upplägg! Jag har också minskat risken i portföljen i takt med att portföljvärdet ökat (fast jag har hittills fokuserat mer på aktier likt investmentbolag etc än fonder).

      Delete
  4. Varierar lite allt eftersom jag allokerar om i portföljen till en strategi som känns rätt för mig. Som minst har den varit nere i 10%, som mest uppe i 16%. I nuläget så sitter fonders andel på acceptabla 12,5%

    ReplyDelete