Pages

Sunday 15 September 2024

Hur skulle du investera 500 000 kr idag?

Jag fick nyligen en fråga om hur jag idag skulle ha investerat 500 000 kr.

Det är en spännande frågeställning och tankeövning. Det exakta beloppet kanske inte är av största betydelse så jag kommer att fokusera på hur jag procentuellt sett skulle ha allokerat portföljen. Jag utgår också ifrån att hela beloppet ska ha börsexponering och att det är en långsiktig tidshorisont på investeringarna.

Nedan är en tänkbar portfölj:

  • 15% i en billig indexfond med inriktning på USA
  • 15% i Investor
  • 7,5% i en billig global indexfond
  • 7,5% i en billig indexfond med fokus på Asien
  • 7,5% i en väl vald fond med inriktning på svenska småbolag
  • 7,5% i Lundbergs
  • 7,5% i Svolder
  • 7,5% i Evolution
  • 7,5% i LVMH
  • 7,5% i Volvo
  • 5% i Novo Nordisk
  • 5% RevolutionRace

Man kan så klart ha massor med åsikter om ovan portföljförslag. Fokus är som sagt på att det är en portfölj byggd för en lång investeringshorisont. På kort- till medellång sikt finns så klart ”case” som är mer intressanta. Fokus i portföljen präglas också av att vara till relativt stor del riktat mot investerare som inte direkt analyserar aktier till sent på kvällarna, dvs. inte har aktier som sitt största intresse. 

Förhoppningsvis kommer den absoluta majoriteten av ovan förslag inte bidra till att störa sömnrytmen, även om det finns kryddor i form av t ex RevolutionRace. 

(Globalfonden och USA-fonden har en hel del överlapp när det kommer till USA-exponering, men jag vill ha en betydande exponering mot den amerikanska börsen. Historiskt har det visat sig vara bra).


9 comments:

  1. Helt klart en intressant fråga och personer är olika. För mig beror det på för vem jag skall förvalta. För mig själv skulle det bli mer kryddat med mindre bolag. Åt någon annan ja då skulle jag rekommendera typ SHB och Axfood istället för Asien fond. Asien växer men politiken tycker jag spökar lite.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, det beror väldigt mycket på personens unika egenskaper och preferenser.

      Delete
  2. För mig är det USA som är det svaga kortet framöver. Globalt har världens länder tröttnat på väst och USA-s ständiga hot om sanktioner och väljer nu BRICS istället. Förändrade handelsmönster kommer dels sänka dollarn som världsvaluta men också sänka tillväxten i västvärlden. Globala företag med stort fokus mot BRICS kommer vara nästkommande decenniers vinnare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte helt fel tänk tror jag, det kan kanske bli på det viset i framtiden.
      Vi får se.. .

      Delete
    2. Vi får se :) Det finns mycket osäkerheter och potentiella skiften framöver. Det ska bli intressant att se hur allt spelar ut.

      Delete
  3. Jag hade nog investerat följande (avgifter inom parentes hos Fondo):
    40% DNB Global Indeks S (0,11%)
    25% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0,22%)
    25% PLUS Småbolag Sverige Index (0,28%)
    10% Storebrand Emerging Markets A SEK (0,24%)

    Total portföljavgift: ~0,19% (0,193).
    Låg avgift, bred exponering, tung vikt mot Sverige/Småbolag/Investmentbolag.

    /Arbetsplanen på mobilen

    ReplyDelete
  4. Tack, är en fin uppdelning som ger exponering med lagom risk och med nån krydda adderat i rimlig mängd!

    ReplyDelete