Pages

Thursday 5 September 2024

Lundbergs: Q2 2024

I slutet på augusti presenterade investmentbolaget Lundbergs sin rapport för det första halvåret 2024. Nedan ges en kort redogörelse för rapporten och min syn på aktien. Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Lundbergs.

Substansvärdet efter avdrag för uppskjuten skatt uppgick till 558 kr per aktie (545) vid utgången av Q2 2024. En siffra som per den 23 augusti hade ökat till 580 kr per aktie. Vid denna tidpunkt var Industrivärden (21,8%), Indutrade (20,8%) och Holmen (15,7%) de tre största innehaven. 

Under det första halvåret har Lundbergs totalt investerat 1 260 mkr (1 058) i börsnoterade aktier. De största köpen har gjorts i Industrivärden, Sandvik och Alleima. I fastighetsrörelsen har man investerat totalt 301 mkr (281).

Min syn på aktien

Med en totalavkastning på 15,20% i genomsnitt per år under de senaste 10 åren har Lundbergs presterat klart bättre än Stockholmsbörsen. Under de senaste 5 åren har Lundbergs genomsnittliga årsavkastning uppgått till 9,58%, vilket är sämre än Stockholmsbörsen under samma tidsperiod.

När dessa rader skrivs på tisdagen den 3 september handlas aktien till kursen 563,50 kr. Enligt hemsidan IB-index uppgår substansvärdet nu till 582,94 kr. Det ger en substansrabatt på 3%. En investering i Lundbergs kan vara ett alternativ som en ”defensiv” bas i portföljen.

För tillfället tycker jag dock att substansrabatten är lite för liten och jag har inga planer på att köpa mer aktier just nu. Min tes är istället att försöka fånga upp lite aktier när substansrabatten är ett antal procentenheter större än vad den är nu. I väntan på det letar jag köpobjekt på annat håll.

No comments:

Post a Comment