Pages

Wednesday 23 October 2024

Avanza: Q3 2024 + Konkurrenssituationen på sparamarknaden

I förra veckan presenterade Avanza sin rapport för Q3 2024. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien. 

Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rådgivning. Siffrorna avser Q3 2024 vs. Q3 2023 om inget annat anges.

  • Rörelseintäkterna ökade med 12% till 959 mkr
  • Rörelsekostnaderna ökade med 13% till 300 mkr
  • Rörelseresultatet ökade med 12% och uppgick till 658 mkr
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 3,61 kr (3,25)

Räntenettot står för 40% av Avanzas intäkter och är därmed den fortsatt största intäktskällan. Trots att räntenettot sjönk sekventiellt för tredje kvartalet i följ noterade Avanza sina högsta intäkter någonsin i ett enskilt kvartal.

Pressen på räntenettot mitigerades fullt ut (och mer därtill) av ökade intäkter från courtage, valutaväxlingar och fondprovisioner. I kvartalet välkomnade Avanza 40 500 kunder (netto). Det är imponerande att man kvartal efter kvartal kan öka kundbasen med tiotusentals kunder. Kapitalmässigt erhöll man ett nettoinflöde på 22 mdkr i kvartalet.

Nya mål

I samband med Q3-rapporten lanserade Avanza mål för 2030, vilka bland annat utgörs av följande:

  • Sveriges nöjdaste sparkunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga utmärkelse
  • Genomsnittlig årlig tillväxt i sparkapital på 15% i Sverige
  • Genomsnittlig årlig kostnadstillväxt på 8%, exklusive utlandsetablering (kostnadstillväxten kommer att vara högre i början av perioden till följd av accelererad molnmigration och nå 5 procent 2030)
  • Minskad kostnad per sparkrona över tid
  • Årlig avkastning på eget kapital på minst 35%
  • Utdelning om 70% av årets vinst med hänsyn tagen till kapitalkrav, inklusive Pelare 2-krav och -vägledning samt internt buffertkrav

Konkurrenssituationen

Avanza ”nya” VD Gustaf Unger känns vid en första anblick pigg och motiverad. Hans företrädare kändes mer ”storbank”. Det är därför intressant att notera att Gustaf är tydlig med att Avanza inte har några ambitioner om att bli en fullsortimentsbank. Investerare har länge påtalat att Avanza borde expandera geografiskt, något som också Gustaf säger ska ske senast år 2030.

Det är långt kvar till år 2030 men det ska bli intressant att följa, när det händer, Avanzas geografiska expansion. På frågestunden på conf-callet kom en del frågor om Montrose. Min tolkning är att det kändes lite som att VD Gustaf inte tar Montrose på fullt allvar (än). Han pratade om det lite som en start-up och att de välkomnar konkurrens samt att många uppstickare har kommit och gått under årens lopp.

Skulle jag ha jobbat på Montrose skulle uttalanden likt ovanstående ha triggar mig att jobba än hårdare. Med Carnegie (och nu snart också DNB?) i ryggen är Montrose enligt mig något helt annat än vissa andra ”uppstickare”. Sedan drivs Montrose av många individer med unik kunskap om Avanza samt som också har varit viktiga för Avanzas utveckling.

Det tog flera decennier innan Avanzas nådde en kundbas på två miljoner. Svenskarna är dock betydligt mer medvetna idag om börsen och sparande, så jag tror inte att det kommer ta lika lång tid för en ny framgångsrik aktör att nå två miljoner kunder – särskilt inte när man redan har etablerade aktör(er) i ryggen. (Nyss nämnda påstående ska givetvis INTE tolkas som att jag tror att det tar några kvartal att göra en ”Avanza-resa” idag.)

En hel del av Avanzas kunder är också proaktiva, kunniga och medvetna – där de vill ha det bästa erbjudandet. Jag tror definitivt att det finns en del kunder som bara väntar på att få bli insläppta hos Montrose. Däremot är det garanterat också många som är mer passiva av sig och inte kommer ha information än på ett tag om att nya alternativ finns.

Vidare tror jag att det är fel att fokusera endast på att antalet konton som flyttas från t ex Avanza till Montrose. Personligen tror jag att det kommer finnas en del investerare som väljer att (åtminstone initialt) styra om sitt nysparande till Montrose.

Avslutande tankar och min syn på aktien

Givet ovanstående situation ska det bli ytterst spännande att följa Avanzas resa framåt. Det är intressant att bolaget nu kommunicerar tydligt kring utlandsexpansionen när många för stunden ser Nordnet (efter en del om och men) som mer framgångsrikt än Avanza och att Montrose nu har börjat öppna dörrarna på glänt.

Jag tror definitivt inte att Avanza ska negligera Montrose (jämför med storbankernas attityd kring aktieaaffären för retail-kunder under den period som Avanza har växt sig till vad man är idag). Däremot tror jag definitivt att den svenska sparamarknaden är tillräckligt stor för både Avanza, Nordnet och Montrose att frodas på under överskådlig framtid. Det gäller som alltid att jobba hårt, vara proaktiva och kundcentrerade.

På 2020-talet har hittills Avanzas värderats till i genomsnitt P/E 21 på bakåtblickande rullande 12 månader. Personligen tycker jag det är högre än vad jag är villig att betala. Den lägsta värderingen vid utgången av ett kvartal har varit P/E 15. Det skulle kunna vara överkomligt för att trycka på köpknappen.

Ser man framåt kommer intäkterna (allt annat lika) att pressas av sjunkande räntor. I mina estimat har jag lagt in något lägre vinst per aktie 2025 än 2024. När dessa rader skrivs vid lunchtid på tisdagen de 22 oktober handlas aktien till 224,50 kr. Givet min vinstprognos för 2025 ger det ett P/E-tal på 17,2. Samtidigt gör extra investeringar att kostnaderna ökar och kortsiktigt skymmer sikten för den underliggande affären.

Jag äger för närvarande inte aktier i Avanza.

No comments:

Post a Comment