Pages

Sunday 6 October 2024

Jag tryckte på säljknappen

I veckan har jag än en gång tryckt på säljknappen.

Den här gången sålde jag samtliga aktier som jag ägde i investmentbolaget Creades. Om man ska vara en långsiktig investerare i Creades är det viktigt att man har en stark tro på Avanza. Vid utgången av juni 2024 stod Avanza för 41% av Creades substansvärde.

Personligen tycker jag att Avanza är ett välskött och fint bolag. Värderingsmässigt handlas dock Avanza oftast högre än vad jag är villig att betala. När jag köpte mina aktier i Creades handlades aktien i linje med substansvärdet. Efter en snabb kursuppgång på sistone handlas nu (= runt klockan 14 på fredagen den 4 oktober) Creades till en substanspremie på 16% enligt hemsidan IB-index. Jag valde att plocka hem en tillfredsställande vinst och följer bolaget från sidlinjen tills vidare.

När det gäller aktieköp i veckan har jag inte genomfört några sådana. Kommentera gärna nedan om ni har köpt eller sålt några aktier i veckan?


3 comments:

  1. Plockade in Aker Solutions under 40 kr igen. Sålde bolaget på 50 kr tidigare i år. Hoppas på samma resa en gång till. Men vid investering i råvarurelaterat så bör man ju tåla volatilitet. Köpte fler Novo Nordisk vid 780 DKK. Tror det blir en bra investering på 1 års sikt.

    ReplyDelete
  2. Jag tryckte denna vecka på köp knappen. Det blev totalt 3 köp. 1. Jag fortsätter att köpa Coor som ett utdelningscase. Tråkigt fastighetsservicebolag som saknar stor huvudägare och har svårt att höja marginalerna. Enbart stora kontrakt gör att risken finns att det blir mer risk t.ex. om bolagen vill säga upp tjänsterna. Mellan 2021 och 2024 har t.ex. Ericsson, Equinor och Volvo sagt upp avtal. Ericsson kan vi nu kanske gissa på att det är fundering kring flytten från Kista eller för att man gjort 5G investeringar. 3kr/aktie kommer att kunna delas ut vilket är 6,9% i DA. Bolaget skall även minska sina skulder till 2% från 2,7 av justerat Ebitda

    Köp 2: Jag köpte tillbaka tillbaka exakt samma mängd SEB A jag sålde för 2 veckor sedan. Priset blev 1,9 kronor mindre.

    Köp 3: Lundin Mining. Det började med att jag började konfrontera mig själv varför jag inte köpte Lumi istället för SSAB i juni iårmen till slut tänkte jag äsch jag kan ha båda två. Orsak två är att Kinesiska regeringens stimulanser påverkar metallpriserna positivt och det påverkar även Lundin Mining positivt. Jag ser små politiska risker i Sydamerika men även Boliden har haft sina duster i och med Taragruvan, finska strejker m.m. och nu senast i torsdags kom det fram att man kräver skadestånd på 675 miljoner från utebliven eldrift från ett vindkraftsbolag som 1. hävdar att skadeståndet skall vara på endast 45 miljoner 2. Även Boliden skulle få rätt i rätten bedömer vindkraftsbolaget att Boliden skulle få 14,4%. Vindkraftsbolaget är mitt uppe i en rekonstruktion.




    ReplyDelete
  3. Goddag!
    I veckan blev det ett köp av några andelar i fonden Aktiespararna Global Direktavkastning B, kommer fortsätta bygga upp en mycket större position där över tid.

    Annars var det funderingar på att snart sälja av en amerikansk preferensaktie och köpa en annan amerikanare, ett affärsutvecklingsbolag med hög direktavkastning. En liten gambling om att bättre tider stundar trots allt.

    Trevlig söndag!

    ReplyDelete