Pages

Sunday 13 October 2024

Några av mina frågeställningar inför rapportperioden

Äntligen kommer rapportperioden inom kort att dra igång på allvar i Sverige.

Nedan har jag sammanställt några frågeställningar som jag gärna vill ha svar på i samband med respektive bolags rapport. Detta är en övning som syftar till att få mig att fundera lite inför rapporterna. Jag kommer också i mitt Excel-ark att ha estimat på alla bolag jag täcker samt följa upp utfallet och reflektera kring situationer där större avvikelser förekommer.

Har ni intresse för något av bolagen som inkluderas nedan, delge i så fall gärna era frågeställningar/tankar inför rapporterna.

Av bolagen som nämns i detta inlägg äger jag aktier i samtliga förutom Avanza.

Avanza

• Hur hårt slår de sjunkande räntenivåerna på räntenettot?

• Hur väl kompenserar handelsrelaterade intäkter för fallet i räntenettot?

• Vad är status på lanseringen av valutakonto för PB-kunder?

• Hur ser man på konkurrensen från Montrose och andra nya aktörer (t ex Savr)?

• Planerar man att reducera avgifterna mot kund (t ex valutaväxling) för att möta ny konkurrens?

• Några nyheter kring en eventuell geografisk expansion?

Betsson

• Hur har starten på Q4 varit?

• Hur ser situationen ut i Brasilien?

• Några ytterligare öppningar för eventuella aktieåterköp?

• Är skattesatsen fortsatt betydligt högre än den globala miniminåvin?

Catella

• Kommentarer kring VD-avhoppet

• Ändrar VD-avhoppet något när det gäller fokus framåt?

• Hur ser bolaget på fastighetsmarknaden nu efter sommaren? Fortsatt tidiga "vårtecken"?

• Vad är senaste nytt kring försäljningen av Kaktus?

• Hur är AuM-utvecklingen för Investment Management?

Evolution

• Vad är senaste nytt kring strejken i Georgien?

• Hur har strejken i Georgien påverkat verksamheten?

• Jobbar man aktivt med att minska beroendet av studion i Georgien?

• Blir Q3 första gången någonsin man inte uppnår sekventiell tillväxt?

• Kommer EVO att leverera ett nytt återköpsmandat i samband med Q3-rapporten?

• Tror man fortsatt att man kan nå tidigare utfäst mål kring EBITDA-marginalen?

Fabege

• Tror man fortsatt att man kan nå positiv nettouthyrning för helåret 2024?

• Hur har räntetäckningsgraden utvecklats?

• Börjar man se effekter på lägre räntekostnader än?

• Vad är senaste nytt kring sentimentet och utvecklingen på fastighetsmarknaden?

Handelsbanken

• Hur hårt slår de pågående räntesänkningarna på räntenettot?

• Hur ser efterfrågan ut på nya lån?

• Lyckas man ännu ett kvartal att uppvisa mycket små avsättningar för reserveringar av kreditförluster?

• Vad var den anticipeterade utdelningen i Q3?

• Fortlöper den kvarvarande delen av Finlandsförsäljningen på enligt plan?

• Hur stor marginal har man på kärnprimärkapitalrelationen vs. myndighetskravet?

• Något nytt kring att ta bort den extra procentenhet man har i buffert på kärnprimärkapitalrelationen?

3 comments:

  1. Du har tagit upp många bra frågor redan. Det enda jag kan komma på är varför lämnar Betsson (Betsafe) USA?

    Äger Betsson, Fabege och SHB.

    ReplyDelete
  2. Jag har inte aktier i Evolution så jag hade missat strejken. Jag är förvånad att en hungerstrejk mot dåliga arbetsvillkor på ett svenskt företag inte fått mer uppmärksamhet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. På ett sätt kan jag hålla med dig. Dock är bevakningen i dessa områden mer krig och nu kriget mellan Ryssland och Ukraina.

      Delete