Pages

Wednesday 9 October 2024

Ska man undvika de populäraste bolagen? Vilka äger du?

Det sägs att man inte kan göra som alla andra och samtidigt förvänta sig enastående resultat.

Med det sagt är det många som anser att man borde undvika att investera i de populäraste aktierna. Personligen instämmer jag i att jag hellre investerar i ett välskött impopulärt bolag (= handlas ofta till lägre multiplar) än ett välskött populärt bolag som har dragit iväg ordentligt i värdering. Några av mina sämsta aktieaffärer har uppkommit efter att jag har investerat i riktigt populära aktier.

På den trevliga tjänsten Pinpoint Estimates hemsida kan man se vilka bolag som har flest antal estimat inför att rapportperioden inom kort kommer att inledas på allvar. Nedan bild visar de 10 bolag som för närvarande (= kvällen den 8 oktober) har flest estimat.

På den listan äger jag de fyra översta samt RevolutionRace. Om man strävar efter att hålla sig ifrån de mest populära aktierna och äger fem av de tio mest populära så kanske man inte helt har lyckats 😊 Hursomhelst, jag är lite förvånad över att RevolutionRace är med på listan.

När det gäller Note är det ett bolag jag plockade in efter vinstvarningen. Evolution, Betsson och New Wave är mer långväga innehav i portföljen, även om det också är lite förvånande att New Wave är så pass högt upp på listan.



2 comments:

  1. Pinpoint är en hemsida som jag som jag lite glömt bort iår.
    Var mer inne förra året när jag var mer aktiv. ( Ett av mina nyårslöften är att minska transaktionerna till genomsnitt 5 per månad från förra årets 9. Jag ligger på 4 eller 4,3 om man vill vara exakt)

    Jag har ägt 5 av 10 bolag genom åren. Betsson, Note, New Wave Nilörn och Ework. Jag äger idag bara 3 av dem Betsson, New Wave och Ework.

    ReplyDelete
  2. Jag har haft mkt annat här i livet som gjort att jag inte kunnat kommentera men nu är jag tillbaka:-)

    Jag vet inte om jag skulle dra såna slutsatser som du gör baserat på pinpoint. Det är sant att pinpoint säkert drar till sig mkt intresse men frågan är hur mkt pengar dessa kommentatorer har? Ren spekulation från min sida men jag tror många är retailinvestorer som i det stora hela inte har så mkt kapital. Med det sagt kan säkert stort intresse leda till stora rörelser hos framför allt mindre bolag som tex RVRC.

    Vet inte om studier gjorts som ser på hur tex kursrörelser blir på 10 topp bolag vs miss/stark rapport?

    Jag tror, utan att ha nåt vetenskapligt belagt, att topplistan i pinpoint förmodligen styrts av personer som hört på Kvalitetsaktiepodden och börjat göra egna estimat. Av de 10 så tror jag att åtminstone 6 eller 7 har frekvent tagits upp. Nu har ju Kvalitetsaktiepodden ändrat karaktär då den enbart kommer ut en gång per månad och, om jag förstår det rätt, ska fokus skiftas från bolagsspecifika mht till div nyckeltal till att bli en mer generisk investeringspodd med intervjuer, jag kan ha fel.

    Själv äger jag enbart Betsson.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete