Pages

Monday 4 November 2024

Bolaget uppges se tendenser till ljusare tider framöver

Rapportfokuset fortsätter på bloggen.

För ett tag sedan presenterade Fenix Outdoor sin rapport för Q3 2024. Nedan ges en summering av rapporten.

  • Rörelseintäkterna minskade med 12% till 199,4 mEUR (225,8)
  • EBITDA-resultatet sjönk från 51,4 mEUR till 43,6 mEUR
  • Rörelseresultatet landade på 28,6 mEUR (37,4)
  • Vinsten per aktie uppgick till 1,38 EUR (2,08)

Fenix Outdoor skriver i rapporten att det tredje kvartalet bland annat har präglats av höga varulager i detaljhandelssektorn. Som en konsekvens har prispress uppvisats i detaljhandeln. Därutöver har allmänt svagt konsumentsentiment, varmt väder och förseningar i leveranskedjan hämmat utvecklingen.

Sammantaget uppger den arbetande styrelseordföranden att det försäljningsmässigt inte finns mycket positivt att säga om Q3. Bolaget uppger däremot att man nu ser tendenser till ljusare tider framöver.

Positivt är också att man siar om att det hos vissa återförsäljare uppvisas en överdriven försikthet när det gäller att lägga förhandsbeställningar. Vidare är det intressant att Fenix Outdoor uppger att fysisk handel överträffade digital handel på nästan alla marknader i Q3 samt att den tyska marknaden har varit särskilt svag.

När han bolaget bedömer starten på Q4 uppger man att det ser ”ok ut”.

Mina tankar

Jag har nu styrt om bloggen till att vara mer av en ”dagbok” där jag skriver ner mina diverse investeringstankar. Det är något som kan vara värt att tänka extra mycket på när man läser dagens inlägg. Jag har inte följt bolaget Fenix Outdoor särskilt noga. Därför kommer jag inte att ange någon specifik syn på aktien mm idag. Min strävan är att göra en ”ordentlig” analys av bolaget någon gång i framtiden.

Syftet att skriva några rader om Fenix Outdoor idag är istället att (1) lära mig mer om bolaget och (2) se om det finns potentiellt ”cross-read” till RevolutionRace, ett bolag där Tyskland står för cirka 50% av intäkterna och att man endast är verksamma online. När det gäller RevolutionRace är det således oroande att Fenix Outdoor ser en svagare utveckling på online-marknaderna samt att Tyskland specifikt lyfts fram som en utmanande marknad.

RevolutionRace rapporterar imorgon. Mina förväntningar är att tillväxten kommer att vara en tydlig bit ifrån det årliga intäktsmålet på 20%.

Om det är någon/några läsare som har följt Fenix Outdoor under en längre tid, eller är allmänt pålästa kring bolaget, så får ni gärna lämna en kommentar nedan om vad ni anser om rapporten och aktiens värdering.

4 comments:

  1. Tjena, jag har följt Fenix en del av samma syfte som du.
    Det jag främst tittat på är delsegmentet Brands och deras D2C försäljning.
    Det jag noterat är att Brands försäljningen i DACH regionen har haft det svårare sedan RVRC lanserade där typ 2018(?), minns inte riktigt, dvs RVRC plockade marknadsandelar direkt.
    I övrigt brukar jag eventuellt justera mina estimat på RVRC efter hur Fenix rapporterat men generellt så har RVRC inte beskrivit marknaden likadant som Fenix senaste året.
    Jag kan tänka mig att RVRC lär komma inte lite sämre än man velat imon och Paul ev guidar bra för kommande kvartal, jag äger aktier i RVRC😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Tack för intressanta tankar! Blir spännande med rapporten imorgon. En bra guidning för kommande kvartal skulle vara riktigt trevligt :)

      Delete
  2. Och detta är väl saker som du redat vet men jämför man affärsidéerna så är RVRC mkt mer attraktivt då man kontra Fenix har en kapitallätt och skalbar affärsidé vilket genererar mkt kassa som Paul är bra på att skifta ut till aktieägarna via utdelning och återköp.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, RVRV har en riktigt fin affärsidé. Jag gillar verkligen återköpen och hoppas att det kommer ett program till efter stämman senare i november - samt att man dessförinnan använder upp hela det nuvarande mandatet :)

      Delete