Igår annonserades det att Duni har signerat ett avtal om att förvärva det brittiska dukningsföretaget Poppies Europe Ltd (Poppies).
Om Poppies
Poppies har cirka 220 medarbetare och har en årlig omsättning på cirka 620 mkr. Bolaget har tillverkat serverings- och dukningsprodukter i papper (”paper tableware”) sedan år 1996. Bolaget har tre varumärken: Poppies, McNulty Wray och Staples.
Idag uppges Poppies vara en ledande aktör inom pappersbaserade serveringsartiklar i Storbritannien. Bolaget har en produktionsanläggning som är belägen mellan Liverpool och Manchester, där produkter distribueras både nationellt och internationellt. Den största delen av försäljningen härstammar från cateringsektorn.
Om transaktionen
Avtalet stipulerar att Duni Group ska förvärva 100% av Poppies på en kontant- och skuldfri basis till en fast köpeskilling på cirka 670 mkr. Finansiering sker genom Duni Groups befintliga lånefacilitet. Betalningsstrukturen innebär att 60% betalas vid slutförandet av affären och att resterande belopp sker genom tre betalningar i slutet av 2025 (20%), 2026 (10%) och 2027 (10%).
Förvärvet väntas stärka Duni Groups marknadsposition inom hållbara lösningar för det dukade bordet i Storbritannien och Irland. Förvärvet väntas ge synergier när det kommer till tillverkning, logistik och distribution. Tillverkningssynergier väntas genom bland annat en ökad produktion inom högkvalitativt papper och airlaid från Duni Groups pappersbruk Rexcell.
Affären, som väntas slutföras under det första halvåret 2025, kräver myndighetsgodkännande i Storbritannien.
Mina tankar
När dessa rader skrivs vid 14.30-tiden på onsdagen (18/12) handlar marknaden upp Duni-aktien med 3,43% till kursen 90,50 kr. Marknaden verkar således gilla affären. Personligen tycker jag också att det är en intressant affär, vars fokus är på en spännande geografisk marknad.
Förvärvet görs till en Price/Sales-multipel på cirka 1,1. Poppies uppges ha en lönsamhet som är i linje med Duni Groups affärsområde Dining Solutions. Under de nio första månaderna 2024 hade Dining Solutions en operativ rörelsemarginal på 10,2%. Det innebär att affären görs till cirka 9,8x det operativa rörelseresultatet.
Prislappen är något högre än Dunis EV / operationellt resultat på rullande 12 månader. Jag tycker att prislappen för Poppies är överkomlig. Jag ökar mina intäktsestimat för 2025 och 2026 med 310 mkr respektive 620 mkr. Jag antar då att Poppies konsolideras in från och med den 1 juli och att intäkterna är i samma härad som deras nuvarande årliga intäkter.
Jag har köpt en hel del aktier i Duni under de senaste veckorna och tycker att en värdering (baserat på mitt vinstestimat) på under P/E 10 för 2025 är attraktivt.
No comments:
Post a Comment