I dagens inlägg ges en summering av RevolutionRaces Q3-rapport för det brutna räkenskapsåret 2024/2025 samt min syn på aktien.
Jag äger aktier i RevolutionRace. Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation.
RVRC levererade en försäljningstillväxt på 2% i både rapporterad och lokal valuta. Detta i en utmanande marknad. Såväl jag som konsensus hade förväntat oss en tydligt högre tillväxttakt. Marknadsdata och siffror från vissa peers har dock varit betydligt svagare än vad RVRC presterar. Positivt är således att RVRC på flera marknader ökar sina marknadsandelar.
Positivt är också att RVRC håller i en fortsatt hög justerad rörelsemarginal, där den justerade rörelsemarginalen i kvartalet landade på 20,8% (21,0). Det är en god nivå som är klart högre än de flesta andra i branschen.
Försäljningsmässigt uppvisades viss tillväxt i januari medan februari var svagare (än förra året gissar jag) och mars var klart bättre än förra året. I mars uppmärksammar bolaget årligen sin födelsedag med en del kampanjerbjudanden. Det var något som satte avtryck i bruttomarginalen.
Bruttomarginalen sjönk från 71,5% till 69,4%. Som noterat börsbolag har RVRC aldrig tidigare haft en bruttomarginal på under 70%. Förutom en högre andel kampanjförsäljning har bruttomarginalen hämmats av en starkare svensk krona gentemot euron. Den negativa effekten av en svagare euro slår igenom direkt, medan den positiva effekten från en svagare dollar (vilket är den viktigaste inköpsvalutan) slår igenom med viss fördröjning.
Ur ett geografiskt perspektiv ökade nettoomsättningen i Norden med 10%, där Sverige växte med 11%. I den viktiga DACH-regionen växte intäkterna med 1%. Bolagets största marknad – Tyskland – uppvisade däremot en negativ tillväxt på 1%. Det var första gången som intäkterna sjönk i Tyskland jämfört med motsvarande kvartal föregående år. RVRC uppger att marknaden i Tyskland är utmanande (särskilt online om man får tro Fenix Outdoor) och att man ännu inte ser några tecken på en vändning.
Även Övriga världen uppvisade en negativ tillväxt (-3%) för första gången någonsin. Tidigare är det detta segment som har sagts ska vara en mycket viktig drivare för RVRC framgent.
Hur kan det ha blivit så här?
Personligen ser jag RevolutionRace som ett ”omvänt” EVOLUTION. EVO fokuserar på tillväxt över marginal. RVRC fokuserar på marginal över tillväxt. Det bevisas också i kvartalet där den justerade rörelsemarginalen är på en bra nivå, medan försäljningen är svagare.
Ett sätt att skydda marginalen på är att dra ned på marknadsföringssatsningar. I Norden är RVRC förhållandevis välkänt. Minskad marknadsföring får därmed mindre påverkan, och man kan växa ändå (samt att marknaden i t ex Sverige och Finland kanske varit extra svag förut).
Dagen innan RVRCs rapport kom Fenix Outdoor med sin Q1-rapport. Avseende segmentet Friluft skrev man bland annat ”Svag försäljning under första kvartalet, framför allt i Tyskland och Danmark och då främst inom e-handeln”. RVRC är i princip ett 100 procentigt e-handelsbolag, där Tyskland står för cirka 50% av intäkterna. Trots detta är nettoomsättningen endast ned 1%. Även i region DACH kan man nog klara sig ”ok” med minskad marknadsföring.
I Övriga världen är situationen dock en annan (enligt mig). Där är kunderna inte alls på samma sätt medvetna om RVRCs existens. Att dra ned på marknadsföring gör det då mer utmanande att få till bra traction. På tal om Övriga världen har nu Storbritannien tagit sig förbi Österrike upp på tredje plats på listan över RVRCs största marknader (1. Tyskland, 2. Sverige, 3. Storbritannien och 4. Österrike).
Utöver denna spekulativa avstickare uppgav dock bolaget att man fokuserat mer på Norden och DACH. Någon gång kommer marknaden vända och så länge man fortsätter att ta marknadsandelar på de viktigaste marknaderna så bör man få god hävstång när marknaden väl vänder upp igen.
Butiksexpansion
Jag har tidigare på bloggen skrivit om min upplevelse när jag besökte RVRCs outlet-butik i Barkarby. Det är deras första fysiska butik någonsin. Jag skrev i inlägget att butiken i Barkarby skulle kunna vara startskottet för en liten butiksportfölj. Det var inte mycket positiv feedback som kom in på den idéen 😊
Hursomhelst, så öppnar RVRC nu för att öppna fler butiker och man är i färd med att leta butikslägen. Bolaget pratar om att även öppna fullsortimentsbutik. RVRC uppger att runt 75-80% av marknadsförsäljningen av outdoor-kläder sker ”offline”. Det finns därmed mycket försäljning som RVRC, som e-handelsaktör, inte kan ta del av idag.
Personligen tycker jag som sagt att det kan vara värt att testa att bygga upp en liten butiksportfölj. Jag tror definitivt att det finns önskemål hos flertalet kunder att kunna testa kläderna i butiken, och sedan att de förhoppningsvis framöver kan bli online-kunder. En butik är således en typ av marknadsföringsaktivitet. Att öppna nästa butik i Tyskland skulle jag se som ett lämpligt nästa steg.
Avslutande tankar
RVRC-aktien sjönk med 13,49% på rapportdagen och stängde på kursen 43,60 kr. Det är minst sagt en signifikant nedgång. Aktien handlades dock starkt inför rapporten. Den sjönk initialt efter att Fenix Outdoors rapport publicerades, men återgick sedan till att stiga igen.
Jag följer regelbundet upp antalet nya kundrecensioner på flera av RVRCs olika marknader samt aggregerat. Min känsla var att utvecklingen varit svag under det gångna kvartalet. Jag har tyvärr inte jämförelsesiffror då jag inte har följt upp statistiken i ett år än, men jag valde ändå att lita på magkänslan.
I slutet av förra veckan sålde jag därför hälften av mitt innehav i RVRC. Efter att Fenix Outdoor släppt sin Q1-rapport igår och RVRC fortsatt handlades till över 50 kr halverade jag innehavet en gång till. Inför RVRCs rapport hade jag därmed sålt 75% av mitt tidigare innehav.
Framöver oroar (kortsiktigt) givetvis utvecklingen på framför allt den tyska marknaden. RVRC har dock visat historiskt (och även i senaste kvartalet) att man ändå gör det hyggligt och (än viktigare) fortsätter tar marknadsandelar.
RVRC har en stark finansiell ställning, återköper aktier, växer över tid och har mycket tillväxtpotential kvar – både geografiskt och erbjudandemässigt. Starten på innevarande kvartal har uppvisat tillväxt, mer än så vill bolaget inte specificera.
På rapportdagen var jag inne och vevade några gånger på både köp- och säljsidan, med ett tillfredsställande utfall för en amatör-trader.
Hursomhelst. Blickar man in i nästa brutna räkenskapsår skissar jag på att RVRC kommer redovisa en justerad vinst per aktie strax över 3 kr. Mitt motiverade värde för aktien är satt till 55 kr.
No comments:
Post a Comment