Pages

Monday 10 July 2023

Första bolagen jag köpt in till TDS-portföljen


Som jag skrev för knappt två veckor sedan lanserade jag TDS-portföljen. Det är en ny finansiell utmaning för mig, där jag bland annat ämnar ha en mer aktiv förvaltning.

För mer information om bakgrunden, se följande länk https://thedividendstory.blogspot.com/2023/06/redo-for-nya-finansiella-utmaningar-del.html.

Dagarna som följde efter att jag publicerade TDS-portföljen präglades till stor del av muntra börsminer. Då jag inte hade hunnit sätta en särskilt stor del av kassan i arbete så hamnade jag direkt efter index. Lanseringsdatum var 27 juni och per den sista juni hade jag redan hunnit hamna 2,4 procentenheter efter index. Vid det tillfället hade jag 70% kassa.

I början av juli har det dock varit en del röda börsdagar, vilket har gjort att avståndet till index minskat. När börsen stängde i fredags var skillnaden mot index 0,5 procentenheter.

Kassan har minskat till 53%, vilket ändå såklart är en oerhört stor andel kassa. Än så länge har jag plockat in New Wave, B3 Consulting Group, Creaspac, Nordic Paper och Catella i portföljen. New Wave, B3 och Creaspac är de tre största innehaven, vilka står för 14%, 13% respektive 10% av portföljvärdet.

Som jag har skrivit tidigare bidrar Kvalitetsaktiepodden med mycket inspiration. Mitt innehav i Creaspac kan anses inkluderas i nyss nämnda inspiration. Jag ser Creaspac som en form av likvidposition med tillägget att det finns en option på att de kan höja aktiekursen genom ett framgångsrikt förvärv.

Om man exkluderar Creaspac och fokuserar på övriga bolag som finns i portföljen anser jag att samtliga borde handlas klart högre än vad de gör idag. I samtliga dessa fyra bolag har nettoinsynsköp genomförts under det andra kvartalet. Står sig nuvarande kursnivåer när bolagen ska rapportera sina Q2-resultat hoppas jag att fler insynsköp kommer genomföras när rapporterna är publicerade.

När det gäller B3 skulle jag gärna se att man lanserar ett nytt återköpsprogram. Jag tänkte inte gå igenom vart och ett av portföljinnehaven på ett djupare plan nu. Men det känns kul att vara igång med detta projekt och ambitionen är att kassan ska fortsätta att sättas i arbete framöver.

2 comments:

  1. Det är väl bara Creaspac som du inte gått igenom tidigare?! Du har i alla fall ägt alla de andra förut.!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt, Creaspac har jag aldrig ägt förut. Det ska bli intressant att se om de får till något förvärv :)

      Delete