Pages

Thursday 20 June 2024

VNV Globals kapitalmarknadsdag – Del 2

I dagens inlägg är det dags för den andra delen i summeringen av VNV Globals kapitalmarknadsdag, vilken anordnades tidigare i juni. Fokus idag är på två enligt mig intressanta bolag.

Jag har inte någon superkoll på bolagen och kan således ha misstolkat något av det som sades. Men nedan är min best-effort sammanfattning. Mina tankar om bolagen och VNV Global-aktien kommer i nästa del i denna inläggsserie.

BlaBlaCar

Enligt VNV Global beskrivs BlaBlaCar som världens största community-baserade reseapp som kombinerar ett globalt samåkningsnätverk med ett växande buss- och kommande tågerbjudande. BlaBlaCars plattform kopplar ihop människor som vill resa långa sträckor med förare som reser på samma sträcka, vilket gör att de kan resa tillsammans och således dela på kostnaden.

Sammantaget har man mer än 100 miljoner medlemmar i 22 länder. Under 2023 uppges bolaget ha bidragit till att minska koldioxidutsläppen från resor med 2 miljoner ton CO2. Vid utgången av Q1 2024 värderade VNV Global sitt 14,0% ägande i BlaBlaCar till 303,0 miljoner USD.

  • Idag uppges cirka 76% av alla resor mellan 100-800 km i Europa göras med bil
  • Inom sin carpool-vertikal hade bolaget år 2023 totalt 7 miljoner aktiva förare och 22 miljoner unika passagerare
  • Förutom carpool har BlaBlaCar samarbete med många bussoperatörer. Därutöver har man också så sakteliga riktat fokus mot tågresande, där den första tågbiljetten via BlaBlaCars plattform såldes i Spanien för cirka två veckor sedan
  • År 2018 utgjordes 100% av bolagets verksamhet av carpooling. År 2023 var 31% av verksamheten relaterad till bussvertikalen
  • Transportsektorn har flera olika nischer, där t ex Uber är starka inom sitt segment. Konkurrensen är dock betydligt mindre när det kommer till ”intercity transportation”, vilket är en fragmenterad marknad. BlaBlaCar uppges vara den enda aktören som är en aggregator när det kommer till erbjudande om carpooling samt buss- och tågresor
  • Kundnöjdheten uppges vara hög, där man 2023 hade en NPS på 60
  • Bolagets carpool-vertikal har flertalet marknader utanför Europa där kunderna ännu inte behöver betala någon bokningsavgift. På dessa marknader betalar kunderna endast chauffören
  • År 2023 steg intäkterna med 29% till 253 miljoner euro. Samtidigt hade man EBITDA på 35 miljoner, vilket ger en EBITDA-marginal på 13,8%
  • När det kommer till carpool-vertikalen är ambitionen att man ska uppvisa en 15 CAGR-tillväxt och ha en bruttomarginal på minst 80%
  • När det kommer till aggregatortjänster för buss- och tågresande satsar BlaBlaCar på att genomföra förvärv. Målet inom dessa vertikaler är att uppvisa en 25% intäkts-CAGR och erhålla minst 50% i bruttomarginal
  • Bolaget har en skalbar verksamhet och uppges kunna dubbla EBITDA-resultatet utan behov av att genomföra ytterligare investeringar
  • Sammantaget har bolaget inom carpool ”monetised” lite mer än 50% av marknaderna man är verksamma på idag
  • År 2024/2025 är ambitionen att införa en bokningsavgift på carpooling i Brasilien, vilket är BlaBlaCars näst största marknad
  • År 2026 planerar man att införa en bokningsavgift i Indien, vilket är en marknad som för tillfället uppvisar en 100-procentig tillväxt för bolaget
  • Fokus på är att bygga volym innan man implementerar bokningsavgift på en marknad
  • Exempel på risker som lyfts upp inkluderar regulatoriska risker

Bokadirekt

På bolagets hemsida beskriver man sig själva som Sveriges största app och marknadsplats för bokning av främst skönhet och hälsa. På Bokadirekts plattform kan man bland annat hitta och boka tjänster från frisörer, massörer, fotvårdare och skönhetssalonger. Som kund kan man även betala för behandlingen på via Bokadirekt. Bolaget har 120 medarbetare samt har kontor i Stockholm, Uppsala, Kalmar och Luleå. VNV Global investerade i bolaget 2021.

  • Bokadirekt grundades år 2009 och har idag mer än 13 000 anslutna B2B-kunder på sin plattform. Sedan 2019 har man dubblat antalet anslutna B2B-kunder
  • Varje månad görs 2 miljoner bokningar på bolagets plattform, en plattform som uppvisar en god kundnöjdhet (NPS: 70)
  • Intäkterna utgörs av både prenumerationslösning och på transaktionsnivå, prenumerationsintäkterna står dock för största delen av intäkterna
  • Intäkterna uppgår till cirka 150 mkr. År 2023 hade man en tillväxt på 31%, på rullande 12 månader har man en tillväxt på 39%. Sedan 2018 har man haft en intäkts-CAGR på 20%
  • Under perioden januari-april 2024 har man ett positivt cash EBITDA-resultat
  • Som ansluten B2B-kund kan Bokadirekt exempelvis hjälpa till med att hitta nya kunder, tillhandahålla funktion för erbjudande av sistaminuten-priser, öka lojaliteten till konsumenterna och erbjuda betalningslösningar
  • För konsumenten bidrar plattformen bland annat med bekvämlighet av att hitta ”allt” på ett och samma ställe
  • Bokadirekt är 13 gånger större än sin närmaste konkurrent och man har 35% marknadsandel i sina kärnsegment
  • Det finns fortsatt gott om utrymme för Bokadirekt att växa på den svenska marknaden. Exempelvis görs 80% av betalningarna (av bokningarna som görs på bolagets plattform) utanför Bokadirekts lösningar. När det gäller själva bokningarna utgörs 50% av marknaden av offline-bokningar
  • Det finns också möjligheter till nya förvärv, vilket skulle kunna leda bolaget in på nya geografiska marknader och/eller på nya vertikaler
  • De största intäktsdrivarna framöver uppges vara öka antalet anslutna B2B-kunder, öka andelen betalningar som går via Bokadirekt samt lansera fler värdeskapande tjänster
  • Av de anslutna kunderna uppges cirka 20% vara frisörer, en något mindre andel (jämfört med frisörer) är inom massagesektorn och resten är naglar, hudvård mm

No comments:

Post a Comment